با نوجوان ۱۳ ساله ای آشنا شوید که یک پروتکل دیفای با ۷ میلیون دلار سرمایه را روی اتریوم ساخته است!

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از دی کریپت، گجش نیک توسعه دهنده یک پروتکل دیفای است که تقریباً هفت میلیون دلار رمزارز را مدیریت می‌کند، او فقط سیزده سال دارد.

آرجون کالسی (Arjun Kalsy) در ابتدا شکاک بود. او به تازگی از شخصی به نام گجش نیک (Gajesh Naik) یک پیام لینکدین (LinkedIn) دریافت کرده بود، یک توسعه دهنده کریپتو که به دنبال راهنمایی برای یک پروژه جدید بود. این پیام خود لزوماً مشکوک نبود. کالسی به‌عنوان نائب رئیس شرکت رمزنگاری هندی Polygon، به کار با رمزگذاران در سراسر جهان عادت دارد.

نیک، اما به دلیل ادعای ۱۳ ساله بودن خود، برجسته شد.
کالسی به دیکریپت گفت: «من ۱۰۰٪ مطمئن بودم که این شخص یک کلاهبردار است، یعنی امکان ندارد. واقعاً؟ ۱۳ ساله؟ احتمالاً او یک مرد بزرگ است.»

این قضیه برای تقریباً یک ماه پیش بود و در ابتدا، کالسی زحمت پاسخ دادن را به خود نداد. تنها پس از چند پیام بی‌پاسخ دیگر بود که او یک گروه چت تلگرامی تشکیل داد، که درنهایت به یک تماس ویدیویی از اپلیکیشن زوم منتهی شد.

کالسی: «سپس وقتی که دیدمش. گفتم پسر، اون واقعا یک بچه ۱۳ ساله است.»

گجش نیک واقعا ۱۳ ساله است. اما او همچنین معمار ارشد PolyGaj، یک پروتکل دیفای است که بر روی بلاکچین Polygon ساخته شده است. امروز PolyGaj حدود ۱ میلیون دلار رمزارز را مدیریت می‌کند. اواخر ماه گذشته و پس از سرمایه‌گذاری میلیاردر مارک کوبان (Mark Cuban) در Polygon، این رقم به ۷ میلیون دلار افزایش یافت.

این را در نظر بگیرید که نیک حتی می‌داند «پروتکل دیفای» چیست. دیفای یک اصطلاح برای برنامه‌های نرم‌افزاری غیر امانی است که رمزارزهای شما را بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک‌ها یا شرکت‌های مدیریت سرمایه برای شما مدیریت می‌کنند. هنگامی که پول خود را در یک پروتکل دیفای سپرده‌گذاری می‌کنید، آن را مستقیماً به یک سری از قراردادهای هوشمند (اساساً کدهای برنامه‌نویسی که نحوه سرمایه‌گذاری پول شما را تعیین می‌کنند) هدایت می‌کنید. PolyGaj مرکز این نوع سازوکارهای سرمایه‌گذاری است و از کاربران می‌خواهد رمزارزهای خود را در ازای یک سود جذاب سپرده‌گذاری کنند.

اما کد باید از جایی بیاید!
نیک از پشت تلفن از خانه خانوادگی‌اش در گوای هند گفت: «من مهارت‌های پایه ریاضی، مانند جمع و تفریق را بلدم.» «این تمام چیزی است که لازم بود. سپس شروع به یادگیری تمام زبان‌های برنامه‌نویسی کردم.»

هنگامی که او در مورد زبان‌هایی که یاد گرفته بود (او C، C ++، Java، JavaScript و Solidity (زبانی که معمولاً برای نوشتن قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم استفاده می‌شود) شروع به صحبت کرد، یک تصویر شروع به شکل‌گیری کرد. نیک پنج سال پیش یادگیری کدنویسی را با استفاده از یک برنامه آموزشی درگ اند دراپ (Drag & Drop) به نام Scratch، در یک اردوی آموزشی اختصاصی آغاز کرد. در آن زمان او فقط هشت سال داشت.

من با @robogajesh، یک پسر ۱۳ ساله با استعداد و علاقه مند به هوش مصنوعی، رباتیک و برنامه‌نویسی ملاقات کردم. جوانان باهوشی مانند او سنگرهای اکوسیستم استارتاپی نوظهور ما در گوا هستند.

از آنجا که کرونا طی دو ماه گذشته در جنوب غربی هند شیوع پیدا کرد، نیک با پدر و مادر و برادر کوچکش در خانه بوده است. پدر وی، سیدهیوی نیک، دارای مدرک علوم کامپیوتر است، اما در حال حاضر به عنوان افسر خدمات کشوری کار می‌کند. گجش به لطف تشویق وی و همچنین علاقه‌ای که به رمزارزها پیدا کرد، توانست اوقات خود را صرف PolyGaj کند.

وی همچنین فیلم‌هایی آموزشی در مورد رمزارزها در کانال یوتیوب خود قرار داده و با انجام مصاحبه‌های عمومی با اینفلوئنسرهای هندی موافقت کرده است.

سیدیوینایاک به دی کریپت گفت: «فکر می‌کنم سرمایه‌گذاری‌های ما در قالب منابع مختلف به خصوص «زمان»، اکنون در حال نتیجه دادن است. من خیلی خوشحالم.»

کالسی و نیک از آن اولین پیام در لینکدین ​​ با هم در ارتباط بودند. کالسی گفت: «اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران شروع به همکاری کرده‌اند.» «گاهی اوقات او از من می‌پرسد هی، من باید با این مرد صحبت کنم، بهش چی بگم؟» راهنمایی‌های او بیشتر حول اخلاق و اصول ارتباطات است تا معماری سیستم.

کالسی در مورد اینکه یک کودک ۱۳ ساله چگونه به تنهایی قادر به کدنویسی یک اکوسیستم چند میلیون دلاری شد، توضیح داد که گجش احتمالاً بیشتر از یک نابغه برنامه‌نویسی یک ادم خلاق زرنگ است، زیرا PolyGaj «اساساً یک کلون از Goose Finance است، یک پروژه دیفای که بر روی بلاکچینی متفاوت به نام Binance Smart Chain ساخته شده است. به غیر از چند تغییر جزئی، این دو سایت تقریباً یکسان به نظر می‌رسند. کالسی افزود که الگوریتم‌های پشت PolyGaj از قراردادی به نام “MasterChef” سرچشمه می‌گیرند که از یک پروتکل دیفای معروف دیگر به اسم SushiSwap نیز پشتیبانی می‌کند.

کالسی گفت: «وقتی درباره رمزنگارها صحبت می‌کنید، دو نوع گسترده وجود دارد. یکی رمزنگارهای ریاضیدان که از الگوریتم‌ها و ساختارهای داده استفاده می‌کنند. و نوع دوم مانند گجش است که بیشتر در طرف اجرا کسب‌وکار قرار دارند. اگر او یک پروژه خوب را مشاهده کند، می‌تواند چیزی شبیه به آن را طراحی کند، اما او احتمالاً الگوریتمی برای مسئله Traveling Salesman یا مواردی از این دست ارائه نخواهد کرد.»
این تمایز برای شخصی که از تحصیلات دانشگاهی بهره نبرده، منطقی است.

نیک با اشاره به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ارائه‌دهنده دسترسی به دنیای سرمایه‌گذاری رمزنگاری، گفت: «من بسیاری از این دپ‌ها (dapp) را دیده‌ام.» «آنها عالی هستند. و برخی از آنها پتانسیل بسیار بیشتری دارند.»

به گفته کالسی، نیک «از آن دست افرادی است که می‌تواند فیس بوک یا واتس‌اپ بعدی را بسازد» نوعی اپلیکیشن با پتانسیل ارائه یک سرویس مهم، نه برنامه‌ای که یک چالش فنی را حل می‌کند.

اما همه به اندازه کالسی حامی وی نبوده‌اند. کریس بلک (Chris Blec)، محقق دیفای، از کد پشت توکن $GAJ وجود دارد، به دلیل اجازه دادن به یک ادمین برای اعمال کنترل بر کل شبکه، انتقاد کرده است. آدرسی که در حال حاضر به عنوان «مالک» قرارداد تعیین شده است نیز اتفاقاً حدود ۳۵۰،۰۰۰ دلار GAJ یا تقریباً ۱۵۰،۰۰۰ دلار (با قیمت‌های امروز) در خود جای داده است.

بلک در طی پیامی به دی کریپت، تأکید کرد که نیک برای درک خطرات مرتبط با دیفای خیلی جوان است. وی نوشت: «هیچ‌کس نمی‌تواند برای جلوگیری از پیاده‌سازی یک قرارداد هوشمند (حتی توسط یک کودک ۱۳ ساله) که حتی می‌تواند به میلیون‌ها میلیارد TVL برسد، هیچ کاری انجام دهد»، (TVL یا ارزش کلی قفل‌شده به مقدار پول مدیریت‌شده توسط یک پروتکل دیفای اشاره دارد). «محافظت از هر کودک ۱۳ ساله‌ای بر عهده خانواده او است.»

دقیقاً این‌طور نیست که نیک خودش رمزارزهای سرمایه‌گذاران را مدیریت می‌کند. اگر پول خود را در PolyGaj قرار دهید، سرمایه شما در گروه سیستمی است که توسط یک کودک ۱۳ ساله طراحی شده است، نه در گرو هوا و هوس یک کودک ۱۳ ساله – یک تمایز کوچک اما مهم از دیدگاه کالسی.

کالسی گفت: «این‌ها چیزهایی نیست که بتوانید به یک بچه ۱۳ ساله نسبت دهید، او کار خوبی انجام می‌دهد. و هرچه گفت را انجام داده است. می‌دانم که او اصیل است. او از آن دسته بچه‌هایی نیست که پول‌ها به جیب بزند و فرار کند.»

خوب یا بد، بلاکچین‌ها بسیار شفاف هستند. نیک نزدیک به ۱۸۰۰۰ فالوور در توییتر دارد. کالسی استدلال کرد که اگر وی از امتیازات ادمینی خود برای به جیب زدن پول‌ها استفاده کند، اعتبار او از بین خواهد رفت.

نیک در یک پست وبلاگی نوشت: «فقط می‌توانم امیدوار باشم که با تلاش مداوم، بتوانم عشق و احترام این کامیونیتی فوق‌العاده را به دست آورم.»

وقتی ماه گذشته با نیک که در تعطیلات مدرسه بود صحبت کردیم، او گفت که بعد از تعطیلات، او قصد دارد «چهار تا پنج ساعت» را به کارهای مدرسه اختصاص دهد، اما هر زمان که بتواند به کار روی PolyGaj ادامه خواهد داد.

قبل از اینکه تلفن را قطع کنیم، از او پرسیدم که چگونه به این سؤال که «آیا شخصی به اندازه سن او باید این نوع از پول را اداره کند!» پاسخ می‌دهد؟

او قبل از پاسخ دادن کمی تردید کرد و سپس گفت: «سن فقط یک عدد است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا