رمزارز بیت کوین

رمزارز بیت کوین BTC / BITCOIN

رمزارز بیت کوین چیست

چگونه به دیگران توضیح دهیم «بیت‌کوین چیست»؟

حتی بسیاری از طرفداران و معامله گران رمزارزها هنوز درک درستی از مفهوم این دست ارزها ندارند. یا دست کم در توضیح آن به دیگران دچار مشکل می شوند. در این مقاله تلاش شده تا به ساده ترین شکل ممکن به این سوال پاسخ دهیم: رمزارز بیت کوین چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله پاسخ دهیم، باید گفت بیت‌کوین نوعی پول از جنس دیجیتال است. دقیقاً تمام کارهایی که با داشتن پول کاغذی قادر به انجام هستید، می توانید با بیت‌کوین نیز انجام دهید. اما این توضیح خیلی مختصر است و تمام ابعاد آن را مورد توجه قرار نداده است. برای توضیح جامع تر نوعی پول، نخست لازم است کمی با تاریخچه پول آشنا شوید.

در ابتدای تمدن، انسان ها با تبادل مستقیم کالا به ازای کالایی دیگر به مبادله می پرداختند. این روال از جایی به مشکل خورد که اجداد ما متوجه متفاوت بودن ارزش کالا در مقایسه با یکدیگر شدند و اینجا بود که پول به عنوان واسطی برای تعیین ارزش کالا اختراع شد. در هر نقطه از از چیز متفاوتی برای این وساطت استفاده شد، اما پس از اینکه قابلیت کشف آن شی به مقدار زیاد باعث بی ارزش شدنش شد، در صدد انتخاب جایگزینی با ارزش تر و البته کمیاب برآمدند. این چرخه تا جایی ادامه پیدا کرد که انسان ها متوجه کمیابی فلزاتی مانند طلا و نقره شدند.

ارزهای فیات

پس از سال ها مبادله کالا با فلزات گرانبها، ایده رسیدهای کاغذی با پشتوانه همان فلزات گرانبها مطرح شد تا از خطرات و دردسرهای حمل حجم زیادی طلا جلوگیری به عمل آید و پس از مدت ها این رسید ها به اسکناس های امروزی تبدیل شدند با این تفاوت که جای فلزات گرانبها برای حفظ ارزش این اسکناس ها را عرضه و تقاضا گرفتند، چیزی که اصطلاحاً به آن ارز فیات گفته می شود.

با ظهور اینترنت و دنیای الکترونیک، ارزهای فیات هم الکترونیکی شدند اما همچنان با اسکناس ها پشتیبانی می شوند. در این نقطه مشکلات اقتصاد جهانی ناشی از بی پشتوانه بودن ارزهای فیات، باعث شد تا شخص گمنامی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایده پولی با خصوصیاتی شبیه به سکه های طلا، یعنی کمیاب اما از جنس صفر و یک را مطرح کند.

منابع بیت‌کوین دقیقاً مانند طلا محدود است. تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود دارد و بدست آوردن آن مستلزم سوزانده شدن برق قابل توجهی است، چیزی که در کنار تقاضای رو به افزایش، ارزش آن را حفظ می کند. البته ایده ساتوشی ناکاموتو فقط به حفظ ارزش این پول ختم نمی شد. او همچنین با خلق فناوری بلاکچین توانست دست واسطه هایی مانند بانک ها و نظارت دولت ها را از تراکنش های مالی کوتاه کرده و شرایط پرداخت از هر نقطه جهان به نقطه دیگر را آسان کند و عملاً تاثیر رفتارهای مهاجم مانند تحریم و محاصره مالی توسط قدرتمندان را خنثی کند.

تاریخچه بیت کوین

نگاهی اجمالی به تاریخچه بیت‌کوین

بر خلاف هر رمزارز دیگری، در تاریخچه بیت کوین نه خبر عرضه اولیه ای است، نه تبلیغات پر سر و صدایی به چشم می خورد. این نخستین رمزارز تاریخ بشریت، تاریخچه کمی متفاوتی با هر همنوع دیگری دارد. در این مقاله سعی شده تا خلاصه وار، مهم ترین وقایع تاریخ پدر رمزارزها را با هم مرور کنیم.

نقابی به نام ساتوشی ناکاموتو

شخص مرموزی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، خالق انقلابی با نام بیت‌کوین بود. وی که هنوز اطلاعات دقیقی از هویت او در دسترس نیست، در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۰۸ در مقاله ای که بعدها به وایت پیپر بیت‌کوین معروف شد، عملکرد بلاکچین آن را توصیف نمود و بیت‌کوین متولد شد.

ساتوشی ناماموتوی مرموز، در سوم ژانویه ۲۰۰۹ نخستین بلاک بیت‌کوین را تحت عنوان جنسیس بلاک (Genesis Block) استخراج نمود و این شبکه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. وی همچنین پس از اندکی دامنه معروف bitcoin.org را به صورت ناشناس ثبت نموده و مالکیت آن را به جامعه بیت‌کوین واگذار کرد.

اما بیت‌کوین همچنان بی کاربرد باقی ماند تا در ۲۲ مه ۲۰۱۰ بالاخره شخصی حاضر شد تا دو عدد پیتزا را به لازلو هانیکز از اولین توسعه دهندگان این بلاکچین به قیمت ۱۰,۰۰۰ بیت‌کوین بفروشد، چیزی به ارزش ۹۲ میلیون دلار به نرخ امروز!

پس از آن صرافی هایی برای خرید و فروش بیتکوین شروع به کار کردند و با هر چه بیشتر شدن تقاضای آن، ارزش آن نیز بیشتر و بیشتر شد تا جایی که پس از فراز و فرود های فراوان در سال ۲۰۱۷ توانست با ثبت رکوردی تاریخی به قیمت ۱۹,۳۳۶ دلار برسد. در این نقطه بود که جهانیان از فرصت ها و پتانسیل های بی کران رمزارز ها متحیر گشتند.

از نخستین معالمه با بیت‌کوین، بیش از ۱۰ سال می گذرد. شما ۱۰ سال آینده بیت‌کوین را چگونه پیش بینی می کنید؟

مشخصات فنی بیت کوین

مشخصات فنی؛
نام: بیت‌کوین Bitcoin

علامت اختصاری: BTC

رتبه: نخست

ارزش بازار: ۲۱۴،۶۳۱،۴۸۹،۰۴۶ دلار

تعداد کوین های در گردش: ۱۸،۴۵۴،۶۵۶ عدد

تعداد کل کوین های موجود: ۲۱،۰۰۰،۰۰۰ عدد

بیشترین حجم ذخیره شده: نامعلوم

بالاترین قیمت از زمان پیدایش: ۱۹،۷۸۳ دلار

پایین ترین قیمت از زمان پیدایش: ۰.۰۰۸ دلار

دکمه بازگشت به بالا