آیا اقتصاد کره زمین در حال فرو پاشی است؟!

ترجمه اختصاصی کوین گراف، هری دنت جونیور (Harry S. Dent Jr) در مصاحبه‌ای که در اواخر ۲۰۲۰ با ThinkAdvisor استدلال کرد که اقتصاد امریکا با شرکت‌های زامبی و ورشکستگی کسب‌وکارهای کوچک خود «مرده است» و بسته محرک دوم آن را نجات نخواهد داد.

دنت که یک خلاف‌گرا شناخته شده است، پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد مبتلا به کرونای ایالات متحده در میان یک حباب عظیم که توسط بانک فدرال رزرو ایجاد شده، تا سال ۲۰۲۳ سقوط خواهد کرد.

وی هشدار داد: «بحران پیش روی ما سم‌زدایی بزرگ‌ترین محرک دارویی فایننس در تاریخ است.»

او پیش‌بینی می‌کند که بازار سهام اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ سقوط کند. این «پایین‌ترین بازار سهام در طول عمر ما خواهد بود.»

دنت ۶۷ ساله، سقوط اقتصادی ژاپن در سال ۱۹۸۹، ورشکستگی دات کام و موج پوپولیستی که ریاست جمهوری را به دونالد ترامپ تحویل داد را به‌طور دقیق پیش‌بینی نمود. او از تحقیقات مناسبی استفاده می‌کند و پیش‌بینی‌های او اساساً بر مبنای اطلاعات جمعیت‌شناسی و روندها است.

منتقدان می‌گویند دنت بیشتر یک بازاریاب خبره است که پیش‌بینی‌های او اغلب اشتباه بوده است.

او در این مصاحبه، درباره چشم‌انداز سیاه خود از بازار که عمدتاً از نگاه خاص خودش قابل‌درک است، بحث کرد و درباره ورود و خروج «پول احمق» و «پول هوشمند» از و به بازار تحلیل ارائه داد.دنت تعدادی کتاب پرفروش نوشته است. کتاب اخیر وی “Saving Waves”
(۲۰۱۹) نام دارد.

در این مقاله نکات مهم مصاحبه ما ذکر شده است: THINKADVISOR: پیش‌بینی شما از اقتصاد و بازار سهام چیست؟

هری دنت: من سقوط اقتصاد در سال ۲۰۲۳ و سقوط بازار در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل ۲۰۲۳ را می‌بینم.

در مصاحبه من با شما که در ۴ می منتشر شد، گفتید که اقتصاد در افت است. آیا اثباتی برای حرف خود دارید؟

پس از شیوع کرونا، ما یک افت کوتاه مدت داشتیم. همه‌گیری تولید ناخالص داخلی را کاهش داد [۹٫۵٪ در سه‌ماهه دوم، معادل ۳۲٫۹٪ نرخ افت سالانه]. این یک افت است، نه یک رکود اقتصادی. ما شاهد بهبودی V شکل برای ۸۰٪ از بخش‌های غیر گردشگری و غیر سرگرمی هستیم، بخش‌هایی که تحت تأثیر شدید کویید نیستند. مردم فکر می‌کنند که ما در جاهای دیگر نیز بهبود خواهیم داشت. اما نه!
چرا نه؟

حدود ۱۹٪ از شرکت‌های تجاری عمومی زامبی هستند: آنها در حال فعالیت هستند اما نمی‌توانند اصل و سود وام خود را پرداخت کنند. این اقتصاد زامبی در حال دست‌وپا زدن است. مشاغل کوچک نمی‌توانند اوراق قرضه منتشر کنند [و در حال ورشکستگی هستند]. ما در اوایل سال آینده شاهد ورشکستگی کسب‌وکارهای بیشتری خواهیم بود. واکسن در مقیاس وسیعی توزیع نمی‌شود که تا سه‌ماهه دوم یا سوم موثر باشد. در همین حین، [دولت] بسته محرک دوم را توزیع کرده و بانک فدرال سال بعد واکنش نشان می دهد، این تقریباً دیر خواهد بود. اقتصاد هم‌اکنون مرده است.

لطفاً در مورد پیش‌بینی خود برای بورس توضیح دهید:
سیکل‌هایی که مشاهده می کنم حاکی از سقوط کمابیش بی‌سابقه بازار سهام است. اگر در آن زمان سهام بخرید، دیگر هرگز آن کف‌ها را نخواهید دید. تا زمانی که بانک‌های مرکزی به طرز احمقانه اقتصاد را مدیریت می‌کنند، شاخص‌های من واقعاً خوب هستند. در اواخر سال ۲۰۰۸، اوایل سال ۲۰۰۹، آنها چاپ بی‌پایان پول را آغاز کردند. اما ما نمی‌توانیم محرک مصنوعی داشته باشیم.

شما اساساً پیش‌بینی بازار خود را بر چه مبنایی قرار می‌دهید؟
من یک الگوی مگافون می‌بینم. خط روند فوقانی با هر سقف جدید بالا می‌رود، اما خط روند تحتانی پایین می‌آید. کف‌های پایین‌تر (Lower Lows) از اوایل سال ۲۰۱۸ شروع شد. کف‌ها همچنان در حال پایین‌تر رفتن است. در حال حاضر، ما شاهد یک حرکت صعودی هستیم که در تلاش است خط روند را بشکند، اما نمی‌تواند. از زمان اوج حباب ژانویه ۲۰۱۸، اصلاحاتی داشته‌ایم که ما را به کف‌های جدید رسانده است. سپس بازار ما را با محرک اقتصادی به سقف‌های جدید رساند؛ و سپس یک کف جدید تشکیل شد.

الگوی مگافون شما چه چیزی را پیش‌بینی می‌کند؟
بازار نمی‌تواند به حرکت رو به بالای خود ادامه دهد. ما در حال نزدیک شدن به نقطه اوج هستیم. S&P 42 درصد و نزدک ممکن است ۵۰٪ کاهش یابد.
زمانی که بازار سهام سقوط کند و بازار به پایین‌ترین سطح خود برسد چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟

سرمایه‌گذاران درنهایت خواهند گفت: به‌اندازه کافی دیده‌ایم. مهم نیست که چقدر تحریک می‌کنند، همیشه بحران داریم و اقتصاد دوباره شکست می‌خورد. می‌دانید چرا شکست می‌خورد؟ چون مرده است. بانک‌ها بدهی شرکت‌های زامبی را ادامه می‌دهند و تمام آن بسته‌های محرک بانک‌های مرکزی یک هیولای بزرگ ایجاد کرده اند، و درنهایت این به یک بازی احمقانه شبیه خواهد شد.

چرا بورس در حال حاضر در حال ثبت رکورد‌ است؟
تا زمانی که بازار بالا رود و به سرعت بهبود یابد، مردم خطر سقوط را احساس نمی‌کنند. به همین دلیل است که پول احمق در حال تزریق است و قراردادهای اختیار با اهرم ۱۰ برابر خریداری می‌کند. آنها می‌گویند، «چگونه ممکن است ضرر کنید؟ در این بازار خرید کنید. اگر پایین بیاید، فدرال رزرو آن را راحت برمی گرداند.» و این کاری است که آنها انجام داده‌اند.

پول هوشمند چه می‌کند؟
در رالی صعودی پنج ماه گذشته در حال فروش بوده است.

چرا می‌گویید، «ما نمی‌توانیم محرک مصنوعی داشته باشیم»؟
[بانک فدرال] نمی‌تواند تا همیشه به چاپ پول ادامه دهد تا بتواند جلوی مرگ اقتصادِ [از قبل] مرده را بگیرد. زمانی است که یک پزشک از تلاش برای بیدار کردن قلب با دفیبریلاتور دست می‌کشد و می‌گوید: «بیمار مرده است.» این همان چیزی است که ما در برخی از مقاطع خواهیم داشت. ما مراسم خاکسپاری این اقتصاد لعنتی را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم به حالت عادی برگردیم و دوباره رشد کنیم. شما نمی‌توانید [بدون محدودیت] اقتصاد مرده را ادامه دهید.

بنابراین شما فکر می‌کنید که محرک واقعاً کمکی نمی‌کند؟
تأثیر چاپ پول توسط فدرال روزبه‌روز کمتر می‌شود. اما برای اثبات آن سقوط دیگری لازم است. ما در یک نقطه حساس هستیم که بازارها مجدداً آن سقف جدید را تشکیل داده‌اند، اما مقاومت وجود دارد.

چه کسانی، به‌طور خاص، خریداران «پول احمق» هستند؟
پول احمق معامله گران کوچکی هستند که قراردادهای اختیار معامله می‌کنند. وقتی پس از سقوط ناشی از کرونا در ماه مارس و ورود فدرال رزرو، یک نوع بهبود V شکل ایجاد شد، پول احمق [شروع به سرمایه‌گذاری] کرد، گویی فردایی وجود ندارد. [آنها فکر کردند]: «شما نمی‌توانید ضرر کنید. بانک فدرال همیشه پشت شما خواهد بود. آنها همیشه پول بیشتری چاپ خواهند کرد.» البته که این احمقانه است.

چرا؟
اگر افراد به مدت طولانی هروئین یا الکل مصرف کنند، از پا در می‌آیند. اگر روزانه دوچهارم شیشه ودکا بخورید از پا در نمی‌آیید. یا می‌میرید یا درنهایت سم‌زدایی می‌شوید. بحران پیش روی ما سم‌زدایی بزرگ‌ترین محرک دارویی مالی در طول تاریخ است. این اتفاق باید در یک مقطع رخ دهد. فقط بحث زمان آن مطرح است. پول هوشمند درست مثل آنچه که در بحران ۲۰۰۷-۲۰۰۸ انجام داد، در این بازار صعودی فروخته است. نکته اصلی این است که وقتی پول هوشمند تصمیم می‌گیرد که روند تمام شده است، روندی نزولی را آغاز می‌کند که کمر پول احمق را می‌شکند.

پول هوشمند تا چه زمانی به فروش خود ادامه خواهد داد؟
پول هوشمند تا زمانی که فکر می‌کنند بانک فدرال به سیاست خود ادامه می دهد به این روند ادامه خواهند داد. زمانی پیش می‌آید که یک سقف جدید ثبت می‌شود و دوباره یک سقف جدید ایجاد نمی‌شود. من فکر می کنم ما اکنون در نوک قله هستیم. باید محتاط باشید.

فرض کنید شما یک سرمایه‌گذار هوشمند هستید که نمی‌خواهد اکنون سهام خود را بفروشد، چه‌کار می‌کنید؟
اگر می‌خواهید در بازار سهام بمانید، ریسک خود را پوشش دهید (Hedge). برای این کار یک قرارداد فروش (Put) بخرید. احتمالاً می‌توانید با ۳ تا ۴ درصد هزینه این کار را انجام دهید. اگر می‌خواهید سهام را در این حباب طولانی نگه دارید، ارزش این را دارد که انجامش دهید. این یک بیمه ارزان است. اگر یک سقوط جدی دیگر داشته باشید، دیگر آن بیمه ارزان را دریافت نمی‌کنید. من فکر می کنم این آخرین سقف قیمت قبل از یک اصلاح قوی دیگر در سهام است.

نظرات شما در مورد کسری فدرال چیست؟
امسال ۳ تریلیون دلار …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا