هارد فورک لندن اتریوم: هر آنچه باید در مورد آپدیت جدید اتریوم بدانیم!

هارد فورک لندن اتریوم: هر آنچه باید بدانید و انتظار داشته باشید.

 

 

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از کریپتونیوز، بررسی خصوصیات کلیدی هاردفورک لندن و همچنین چگونگی تغییر شبکه اتریوم توسط این به‌روزرسانی که حاوی EIPهای متعددی ازجمله موارد مهم ۱۵۵۹ و ۳۵۵۴ است، حائز اهمیت است.

گرچه هاردفورک لندن در ابتدا قرار بود در ماه ژوئن اجرا شود، اما یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم اخیراً اظهار داشت که هارد فورک لندن در تاریخ ۴ آگوست ۲۰۲۱ اجرا خواهد شد.

چرا بلاکچین اتریوم نیاز به بهبود دارد؟

استفاده از شبکه اتریوم که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، در شش سال اخیر رشد چشمگیری داشته و بدون شک اتریوم در حال حاضر پرکاربردترین بلاکچین موجود در این فضا به شمار می‌رود. این شبکه به خانه‌ی استیبل‌کوین‌های متعدد، تعداد بی‌شماری از پروژه‌های NFT و دیفای و همچنین توکن بومی خود تبدیل شده است که از قضا دومین رمزارز بزرگ جهان از نظر سرمایه بازار به شمار می‌رود.

اما با وجود این میزان استفاده از شبکه، موانع قابل‌توجهی برای الگوریتم اجماع اثبات کار فعلی اتریوم پیش آمده است. این موانع تراکنش‌های کند و کارمزدهای بی‌دلیل گرانی است که در برخی مقاطع خاص، به بالای هزار دلار هم می‌رسد.

اما توسعه‌دهندگانی که روی بلاکچین اتریوم کار می‌کنند متوجه این موضوع شده‌اند و راه‌حل نهایی آنها انتقال شبکه از اثبات کار به اثبات سهام است. با این حال، این یک روش پیچیده است که قبل از تکمیل به سالها توسعه، آزمایش و اجرا نیاز دارد.

تا آن زمان، آنها PoW را رها نکرده و چندین هارد فورک را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند عملکرد شبکه را بهبود بخشد.

استانبول، برلین و سپس لندن

بعد از هارد فورک‌های استانبول و برلین، اکنون زمان اجرای هاردفورک بعدی با نام لندن است (که به یاد دومین کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اتریوم در لندن در سال ۲۰۱۵ نام‌گذاری شد).

این هاردفورک که در ابتدا قرار بود در ژوئن ۲۰۲۱ اجرا شود، پیشرفت خوبی داشت و روی چندین شبکه آزمایشی که آخرین آن‌ها Ropsten بود، اجرا شد.

با این حال، راه‌اندازی آن به تأخیر افتاد و تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه‌دهنده اتریوم، اوایل این هفته اعلام کرد که انتظار می‌رود هاردفورک لندن در تاریخ ۴ اوت بین ساعت ۱۳:۰۰ UTC و ۱۷:۰۰ UTC در بلاک شماره ۱۲،۹۶۵،۰۰۰ انجام شود.

هارد فورک لندن شامل چندین EIP خواهد بود که مهم‌ترین آنها ۱۵۵۹ و ۳۵۵۴ است. همان‌طور که در EIP-1 ​​توضیح داده شده است، تمامی EIP ها باید از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند:

«EIP باید مشخصات فنی دقیق و منطق آن‌ها را توضیح دهد. نویسنده EIP مسئول ایجاد اجماع در جامعه و مستند کردن نظرات مخالف است.»

هدف EIP-1559 کاهش کارمزد تراکنش‌ها از طریق یک روش تا حدودی بحث‌برانگیز است. EIP-1559 پیشنهاد می‌کند که کاربر به‌جای اینکه برای درج تراکنش در یک بلاک، کارمزد گس را به یک ماینر بپردازد، آن را به شبکه ارسال کند.

این مکانیسم جدید قیمت‌گذاری اساساً کارمزد را می‌سوزاند که این امر باعث کاهش عرضه اتر (ETH) می‌شود. کارمزد پایه (Base Fee) در هر بلاک تغییر خواهد کرد و این تغییر به ازدحام شبکه بستگی خواهد داشت، به این صورت که اگر پنجاه درصد (یا بیشتر) یک بلاک از تراکنش‌ها پر باشد، کارمزد افزایش می‌یابد و بالعکس.

از طرف دیگر، EIP-3238 بمب ساعتی سختی شبکه را هدف قرار خواهد داد. EIP-3238 استخراج اتریوم را به‌طور فزاینده‌ای دشوارتر می‌کند. ایده این است که استخراج آن‌قدر سخت شود که ماینرها چاره‌ای جز انتقال از Ethereum 1.0 به Ethereum 2.0 نداشته باشند.

اما با میزان سختی فعلی، شبکه خیلی زود به این نقطه خواهد رسید. طبق برنامه‌های اولیه EIP-3238 (به‌اصطلاح بمب ساعتی time bomb) را تا سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ به تأخیر می‌انداخت. با این حال، EIP-3554 که اخیراً پیشنهاد شده است و دوره بازبینی آن در ۱۴ ژوئن به پایان می‌رسد، بمب سختی را به هفته اول دسامبر ۲۰۲۱ موکول می‌کند.

توسعه‌دهندگان انگیزه پشت EIP-3554 را این‌طور توضیح دادند:

“هدف ما اجرای به‌روزرسانی Shanghai و یا Merge قبل از دسامبر ۲۰۲۱ است. در آن زمان میتوان بمب سختی را مجدد تنظیم و یا کلاً حذف کرد.”

جنجال:

اگرچه به‌روزرسانی‌های پیشنهادی فوق برای اکثر افراد حرکت در مسیر درست تلقی می‌شود، اما همه طرفین خوشحال نیستند، خصوصاً از طرح EIP-1559. سوزاندن کارمزدها اساساً یک اثر تورمی بر روی دومین رمزارز بزرگ جهان ایجاد می‌کند. اگرچه این امر می‌تواند به دلیل کمبود عرضه، شانس ETH برای تبدیل شدن به یک ذخیره ارزش را افزایش دهد، اما باعث کاهش سود ماینرها خواهد شد.

و اما استخراج اتریوم واقعاً یک تجارت پرسود بوده است، به‌طوری که سودهای آن در سال گذشته و سال جاری به سقف‌های جدیدی افزایش یافته است. بعد از هارد فورک لندن، این می‌تواند تغییر کند، اگرچه کاربران این گزینه را پیش روی خود خواهند داشت که در صورت تمایل، به ماینرها کارمزد پرداخت کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بسیاری از شرکت‌های ماینینگ با اجرای طرح EIP-1559 مخالفت کردند. برخی دیگر اظهار داشتند که اگرچه EIP-2656 (که کارمزد گس تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد) باید امنیت شبکه را افزایش دهد، اما در عمل در این زمینه مشکلات بالقوه‌ای وجود دارد.

علاوه بر این، گزارش اخیر CoinMetrics ادعا کرد که EIP-1559 ممکن است به هیچ وجه به کاهش کارمزدهای گس کمک نکند. این گزارش نشان داد که کارمزد بالای تراکنش‌ها «اساساً یک مشکل مقیاس‌پذیری است» و تا زمانی که استفاده از دپ‌ها (dApp) رو به افزایش است، کارمزدها کاهش پیدا نخواهد کرد.

در مقابل، این مقاله به یک راه‌حل دیگر حداقل تا پیش از اجرای Ethereum 2.0 اشاره کرد. این راه‌حل پروتکل‌های لایه دوم هستند که چندین پروژه بلاکچین هم‌اکنون چنین محصولاتی را راه‌اندازی کرده‌اند.

در هر صورت، امسال هارد فورک لندن یکی از مهم‌ترین وقایع در فضای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود و به احتمال زیاد تأثیر چشمگیری بر بلاکچین پرکاربرد اتریوم خواهد داشت.

منبع: Cryptonews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا