آشنایی با انواع تتر (ویدیو)

آشنایی با انواع تتر

احتمالاً شما هم اسامی مانند تتر erc20 یا trc20 و شنیده باشید و براتون این سوال پیش آمده باشد که هر کدام از این نوع تتر ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در این ویدیو آموزشی کوین گراف شما را با انواع تتر و مزایا و معایب استفاده از هر کدام بیشتر آشنا می کنیم

تتر (Tether) چیست؟

تتر، این ارز دیجیتال پایدار یا Stable Coin که بارزترین و مهم ترین ویژگی آن این است که از نوسانات بازار ارزهای دیجیتال محفوظ می‌باشد، و میتوان گفت که در اصل به عنوان ابزاری برای کنترل کردن عدم پایداری قیمت در معاملات رمز ارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید اشاره کنیم که این ارز دیجیتال بلاک چین محور هم از امکانات ارزهای دیجیتال بهره‌مند است و هم مشابه ارزهای رایج فیزیکی، فاقد نوسانات قیمت رمز ارزها می‌باشد و قیمت نسبتاً ثابتی دارد.

و نکته جالب اینکه این ارز دچار نوسان قیمت مانند سایر رمزارزها نمی شود، و دلیل این امر را اینطور میتوان گفت که تتر توسط ارزهای فیات (از جمله دلار، یورو و ین) پشتیبانی می‌شود. در نتیجه، برخلاف رمز ارزهایی مانند بیت‌کوین یا اتریوم، ارزش آن بسته به قیمت ارزی که پشتوانه آن است افزایش یا کاهش می‌یابد.

نکته قابل ذکر این است که، محبوب‌ترین توکن تتر، USDT نام دارد که پشتوانه دلاری دارد و ارزش آن تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است. همانطور که انتظار می رود USDT در میان سایر توکن های تتر بیشترین کاربرد را دارد. اگه بخواهیم این موضوع را ساده عنوان کنیم میتوان گفت کهUSDT، دلار دیجیتالی است که در صرافی‌ها به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند.

در اینجا میخواهیم بطور خلاصه چند مورد از ویژگی های مهم تتر را بازگو کنیم و بعد شما رابا انواع تتر آشنا کنیم:

مورد اول ثبات قیمت آن است، قیمت تتر تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است؛ اما باید توجه داشت که این موضوع می تواند گاهی با نوساناتی مواجه شود و ودلیل آن عرضه و تقاضای این رمزارز است.

مورد دوم این است که این رمزارز دارای پشتوانه است، و باید گفت که بنا بر ادعای شرکت سازنده تتر، تتر به وسیله ارزهای فیات، ذخیره نقدی و موارد مشابه پشتیبانی می‌شود.

و دیگر ویژگی مهم این رمزرز این است که تتر به آسانی در صرافی‌ها، قابل نقد کردن به ارزهای فیات است.

و نکته آخر در این زمینه امنیت آن است، تکنولوژی بلاک چین محور تتر، امنیت انتقال پول به وسیله آن را تامین می‌کند. تمامی تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین تتر نیز با استفاده از ابزارهای موجود از جمله وب‌سایت‌هایی مانند etherscan در دسترس است.

در این بخش از مقاله قصد داریم به انواع تتر بپردازیم:

شبکه Omni layer: تتر بر اساس پروتکل مبتنی بر بلاکچین بیت کوین.
شبکه ERC20: تتر بر اساس پروتکل مبتنی بر بلاکچین اتریوم.
شبکه TRC20: تتر بر اساس پروتکل مبتنی بر بلاکچین ترون.
شبکه BEP2: یا اسمارت چین که توسط صرافی بزرگ بایننس ساخته شده و توکن آن BNB می باشد.

شبکه omni layer:

در این بخش به توضیح درباره ی omni layer که پیشتر با نام mastercoin شناخته می شده است می پردازیم، Omni layer یک پروتکل ارز دیجیتال است که هدف از ایجاد آن ، امکان انجام تراکنش های پیچیده رمز نگاری شده است. باید گفت که Omni layer ارتباط بسیار نزدیکی با بیت کوین دارد.

امکان انجام معاملات به کمک توکن در بلاک چین بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال از طریق پروتکل omni layer مقدور است. امنی لایر آینده ارز های دیجیتال است به این دلیل که بالاترین و اصلی ترین لایه برای دنیای رمز ارزها محسوب می شود.

به کمک شبکه omni layer شما می توانید بر روی شبکه بیت کوین، ارز بفرستید، دریافت کنید و به انجام معاملات خود بپردازید. درباره ی تاریخچه این شبکه اینطور میتوان گفت که، این شبکه کاربردی و مهم اولین بار در سال ۲۰۱۲ توسط J.R.Willet مطرح شد. وایت پیپر این شبکه در ژانویه همان سال تحت نام mastercoin منتشر شد. در وایت پیپر این شبکه آمده است که امنی لایر پایه و اساس پروتکل بیت کوین باشد اما در ساختار آن تغییری ایجاد نکند.

بیشتر بخوانید: بنیانگذار کاردانو: بیت کوین مغلوب اتریوم خواهد شد!

در سیزدهم جولای ۲۰۱۳ امکان خرید مستر کوین فراهم شد و کاربران می توانستند با ارسال بیت کوین، مستر کوین بخرند. حجم مستر کوین خریداری شده با بیت کوین در آن زمان حدود ۵۰۰ هزار دلار براورد شده بود. به دلیل استقبال زیاد مردم از مستر کوین، در سال ۲۰۱۴ کوین مارکت کپ این ارز را هفتمین ارز بزرگ دنیا معرفی کرده بود!
اما نکته جالب این بود که، این شاید تنها اولین و آخرین نقطه اوج مستر کوین بوده است. زیرا شرکت Maidsafe در سال ۲۰۱۴ سرمایه مسترکوین را جذب کرد و به این ترتیب روند نزولی برای رشد منفی مسترکوین رقم خورد.کل سرمایه مستر کوین در آن سال به ۵٫۵ میلیون دلار کاهش پیدا کرد،
اندکی بعد نام مستر کوین به امنی Omni تغییر یافت.

باید اشاره کنیم که مهم ترین ارزی که روی Omni layer فعالیت می کند ارز تتر یا همان USDT است.
بطور خلاصه میتوان اینطور اشاره کرد که، اولین USDT، یعنی USDT-Omni، مبتنی بر شبکه بیت‌کوین ایجاد شد، ولی به خاطر هزینه‌های بالا در انجام تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین بیت‌کوین، هزینه‌های انتقال این نوع از دلار تتر، نسبتاً بالا است و میتوان گفت که این هزینه های بالا یکی از معایب این شبکه می باشد.

شبکه اتریوم یا ERC20:

اول از همه و شاید جالب ترین نکته ای که باید اشاره کرد این است که، بیشتر ارزهای دیجیتال بلاک چین خودشان را ندارند و به جای آن در شبکه اتریوم اجرا می شوند .آنها این کار را با استفاده از توکن های ERC20 انجام می دهند. باید گفت که، اتریوم مانند بیت کوین فقط یک بلاکچین نیست، بلکه یک پلتفرم است. این موضوع به این معنی است که، Dapp ها (اپلیکیشن غیرمتمرکز) روی آن ساخته شده و توکن های دیگر می‌توانند روی آن اجرا شوند.

توکن های ERC20 رایج ترین توکن هایی هستند که در شبکه اتریوم استفاده می شوند. این توکن ها جوری طراحی شده اند که، می توان از آنها برای توابع پرداختی استفاده کرد و همچنین به عنوان توکن های کاربردی یا به اصطلاح Utility tokens شناخته می شوند.
اگر بخواهیم درباره ی ویژگی های این توکن بگوییم اینطور میتوان گفت که این توکن ها تعویض پذیر هستند به این معنی که کد هر توکن مانند دیگر توکن های مشابه است اما باید گفت که برای شناسایی و تفکیک آنها میتوان از تاریخچه تراکنش ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: تتر درباره پشتوانه USDT اطمینان خاطر داد!

همچنین مورد بعدی راجبه این توکن ها این است که آنها قابل انتقال هستند به این معنی که  این توکن‌ها را می توان از یک آدرس به آدرس دیگر ارسال کرد.

و البته باید گفت که عرضه مشخصی هم دارند، باید تعداد مشخصی از این توکن‌ها ایجاد شود تا توسعه دهندگان نتوانند توکن‌های بیشتری صادر کنند و عرضه را افزایش دهند.

نکته قابل ملاحظه اینکه، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد ERC20 وجود دارد که همگی در شبکه اتریوم اجرا می شوند.
اگر بخواهیم معایب این توکن را بازگو کنیم می توان به توان عملیاتی پایین آنها اشاره کرد به این معنی که، هنگامی که Dapp ها با حجم بالای تقاضا مواجه میشوند، شبکه اتریوم مسدود می‌شود مثلا وقتی ارزی با حجم تقاضای زیادی مواجه می‌شود، شبکه کند شده و هزینه معاملات بیشتر می‌شود.

همچنین تراکنش ها در این شبکه آهسته انجام می شود به این معنی که، مدت زمان ایجاد هر بلاک حدود ۱۴ ثانیه است، بنابراین معاملات برای پردازش تا یک دقیقه زمان دارند. این مدت زمان ممکن است برای برخی کاربردها کافی باشد، اما برای بعضی کاربردهای دیگر کند است.
این شبکه در مقایسه با شبکه Omni layer هزینه‌های انتقال بسیار کمتر و سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد و در اکثر کیف‌پول‌ها و صرافی‌های آنلاین قابل استفاده است.

شبکه ترون یا TRC20:

و در این بخش به بررسی شبکه TRC20 اشاره می کنیم، این شبکه TRC20 اشاره می کنیم، این شبکه به عنوان استاندارد توکن مبتنی بر اجرای قرارداد هوشمند، هنگام استفاده از شبکه TRON برای صدور رمز است. لازم به ذکر است که برای ایجاد توکن TRC20 به یک آدرس TRON با قرارداد هوشمند نیاز است. از TRC20 می توان برای تسهیل معاملات فوری استفاده کرد.

در این شبکه، پرداخت ها از طریق شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا پردازش ایمن می شوند. همچنین امکان تعویض رمزها و استفاده از خدمات DApps را فراهم می کند.

همچنین توان عملیاتی بالاتری از طریق اجرای سریع معاملات در ثانیه حاصل می شود. این شبکه بسیار مقیاس پذیر است و می تواند با گسترش کار، تعداد زیادی از کاربران را پشتیبانی کند و سازوکار توزیع پاداش به دلیل درجه بالایی از تمرکززدایی و اطمینان از ارزش ذاتی قابل اعتماد، منطقی تر است. همچنین از شبکه TRC20 در صنایع مختلف مانند مدیریت زنجیره تأمین، خدمات مالی، خرده فروشی، بازی، املاک و مستغلات، آموزش، بهداشت و درمان و بیمه استفاده می شود.

بطور خلاصه، USDT-TRC20 یا همان USDT_TRON که مبتنی بر روی بلاکچین ترون است، بسیار سریع‌تر و تقریباً بدون هزینۀ انتقال یا با هزینه انتقال بسیار پایین است. تنها اشکال آن این است که توسط تمامی کیف پول‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

شبکه بایننس یا BEP2:

در بخش آخر این مقاله همانطور که در معرفی آن اشاره کردیم به بررسی، شبکه BEP2 یا اسمارت چین که توسط صرافی بزرگ بایننس ساخته شده و توکن آن BNB می باشد می پردازیم:

بایننس اسمارت چین یک بلاک چین موازی بایننس چین است که برای ایجاد قرارداد هوشمند (Smart Contract)  طراحی شده و دارای یک محیط سازگار با ماشین مجازی اتریوم (Ethereum Virtual Machine) است. البته این به معنای رقابت با اتریوم و رمز ارز ETH نیست. بایننس اسمارت چین فقط یک بلاک چین سازگار اتریوم بوده و به گونه‌ای طراحی شده است که دارای سرعت بیشتر و کارمزد کمتر در انجام تراکنش‌ها باشد.

کاربران می‌توانند همان دارایی با استاندارد ERC20 را در زمان کوتاه‌تر و کارمزد کمتر در بایننس اسمارت چین با استاندارد فنی BEP20 انتقال دهند.

تراست والت (Trust Wallet) تنها کیف پولی است که در حال حاضر از استانداردهای توکن BEP20 پشتیبانی می‌کند. البته می‌توانید بایننس اسمارت چین را بر روی کیف پول متاماسک (MetaMask) خود نیز فعال کنید.

تفاوت در انتقال توکن با استاندارد های BEP2 ،BEP20 و ERC20:

باید گفت که ERC-20 یک استاندارد فنی برای قراردادهای هوشمند در بلاکچین Ethereum برای رمزها است.و BEP-2 یک استاندارد فنی برای پیاده سازی و راه اندازی توکن در بلاک چین Binance است.همچنین BEP-20 یک استاندارد ساخت توکن در اسمارت چین Binance است. و ERC20 بلاک چین اتریوم که آدرس‌های آن با ۰x شروع می‌شود. و BEP
بلاک چین بایننس چین که آدرس‌های آن با bnb شروع می‌شود و اغلب نیاز به پر کردن مقدار MEMO دارد.
و BEP20بلاک چین بایننس اسمارت چین که آدرس‌های آن همانند اتریوم با ۰x شروع می‌شود، اما شبکه آن با استاندارد ERC20 متفاوت است.

نمی توان گفت کدام بهتر است زیرا هرکدام ویزگی ها و امکانات خاص خود را دارد که ممکن است برای شما کاربردی تر باشد.

در این شرایط، اگر قصد دارید برای انتقال دارایی خود از بایننس به کیف پول تراست والت یا سایر مقصدها کارمزد کمتری بپردازید، استانداردهای BEP2 و BEP20 گزینه مناسبی هستند. اما باید حتما توجه داشته باشید که آدرس مقصد، از جنس این دو استاندارد باشند.

همچنین به یاد داشته باشید که در صورت انتقال دارایی بر بستر BEP2 و یا BEP20 به کیف پول، دارایی شما از جنس همین بسترها خواهد بود و نمی‌توانید آن‌ها را مجددا به یک آدرس متفاوت مانند ERC20 ارسال کنید. همچنین شایان ذکر است که کارمزدها در شبکه BEP2 و BEP20 از جنس بایننس کوین (BNB) هستند، در حالی که برای انتقال‌های ERC20 نیاز به پرداخت اتریوم (ETH) به عنوان کارمزد دارید.

همینطور BEP به دلیل قدرت بالا و کارمزد پایین آن و امنیت عالی آن مناسب است و تنها عیبی که میتوان برای آن عنوان کرد پذیرش پایین آن در صرافی های ایرانی و خارجی می باشد.

بنابراین ‌BEP2 و BEP20 متفاوت بوده و هر دوی آن‌ها نیز از استاندارد ERC20 متمایز هستند. باز هم تاکید می‌شود در هنگام واریز یا برداشت، حتما شبکه مورد نظر خود را به درستی انتخاب کرده و اطمینان حاصل کنید که از بلاک چین صحیحی که پلتفرم مربوطه پشتیبانی می‌کند استفاده کرده‌اید.

و انتهای این مقاله باید اشاره کنیم که اینکه شما تتر را روی چه شبکه ای نگه داری کنید تفاوتی در ارزش آن ایجاد نمی کند و این نکته به شما و طرف معاملاتان بر می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا