خواننده رپ Jay-z، دیمون دش را به فروش غیرقانونی NFT آلبومش متهم کرد.

  • یک NFT به ارزش ۱۰ میلیون دلار توسط دیمون دش (Damon Dash)، از کمپانی Roc-A-Fella به حراج گذاشته شده است.
  • دش در تلاش برای فروش حق کپی‌رایت آلبومِ «Reasonable Doubt» از Jay-z خواننده مشهور رپ Jay-z به شکل NFT است.
  • دش ادعا کرد که جی-زی به ناحق حق کپی‌رایت این آلبوم را بدست آورده است.
  • دش در تلاش است تا کل سهام خود در این شرکت را به مزایده بگذارد.
  • این حراج NFT با پیشنهاد حداقل ۱۰ میلیون دلاری در روز ۲۶ جولای بسته می‌شود.

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از دکوین‌ریپابلیک؛NFT یا توکن‌ غیرمثلی، در سال گذشته به یک ترند داغ تبدیل شدند. ماه گذشته، شرکت Roc-A-Fella از «Damon Dash» به خاطر عدم رعایت کپی‌رایت در به فروش گذاشتن NFT  اولین آلبوم خواننده مشهور رپ Jay-z، به نام «Reasonable Doubt». طبق گفته این شرکت، دیمون در تلاش بود تا حق کپی‌رایت آلبوم Reasonable Doubt را به فروش برساند. اما درواقع معلوم شد که دش با این معامله در تلاش بود تا کل سهام خود از این شرکت را به حراج بگذارد.

دش و جی زی از بنیانگذاران کمپانی Roc-A-Fella Records هستند. با این حال، اکنون رابطه آنها تیره و تار شده است. در پرونده اخیر Roc-A-Fella، مشخص شد که دیمون سعی کرده یک NFT با مالکیت حق کپی‌رایت آلبوم شک منطقی را به فروش برساند. این آلبوم اولین آلبوم جی‌زی است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.

توکن‌ NFT چیزی نیست جز نوعی رمزارز متمایز که به یک فایل پیوند خورده است. در واقع، با خرید این رمزارز، فرد یک نسخه کپی از فایل را نیز دریافت می‌کند. وقتی یک آرتیست سعی می‌کند با فروش توکن NFT یک آهنگ درآمد کسب کند، این فقط یک کپی از آهنگ است که به یک توکن لینک شده است.

چرا دیمون به دنبال فروش این آلبوم بود؟

دیمون، کارتر (جی-زی) را متهم کرده است که از ابتدا حق پخش این آلبوم را به طرز غیرقانونی گرفته است. علاوه بر این، طی چند هفته گذشته مشاهده شد که این دو درگیر یک دعوای قانونی بر سر NFT مذکور بوده‌اند.

از یک طرف، دش ادعا کرد که کارتر حق کپی‌رایت را به ناحق به دست آورده است، از سوی دیگر افراد کارتر ادعا کردند که دش مایل به فروش حق کپی‌رایت این آلبوم بود. در واقع، هیچ یک از طرفین دقیق صحبت نمی‌کند.

گفتنی است که دش مالک حدود یک‌سوم سهام این شرکت است. گرچه او سهم قابل توجهی از این شرکت دارد، اما مالک حق کپی‌رایت هیچ یک از آلبوم‌ها نیست و همین مانع فروش NFT مورد نظر شد.

پرونده NFT پیچیده‌تر شد.

اخیراً اعلام شد که دش در تلاش است تا کل سهام خود در این شرکت را به مزایده بگذارد. بسیاری تصور می‌کنند که دش با این NFT در حال فروش سهام خود است. این NFT به نام “It’s the Roc” به بالاترین پیشنهاد فروخته خواهد شد. گفته می‌شود که این NFT نمایانگر گواهی مالکیت سهم یک سومی دش از این شرکت است.

این حراجی NFT در روز دوشنبه ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱، با حداقل پیشنهاد ۱۰ میلیون دلار بسته می‌شود و خریداران می‌توانند پیشنهاد  خود را با چهار ارز ارائه دهند.

منبع: thecoinrepublic.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا