کارمزد سرسام آور اتریوم با EIP-1559 حل نمی شود

کارمزد سرسام آور اتریوم با EIP-1559 حل نمی شود

کوین‌ متریکس مدعی‌ست که کارمزدهای سرسام‌آور اتریوم با طرح جدید ارایه شده به منظور کاهش، حل نخواهد شد!

گزارش ارائه‌شده توسط پلتفرم تحلیلی کوین‌ متریکس به موضوع کارمزد تراکنش‌های اتریوم پرداخته و خاطرنشان می‌کند که این کارمزدها هنوز هم در بالاترین سطح خود قرار دارند و حتی به‌روزرسانی جدید این شبکه که بسیار موردتوجه نیز قرار گرفته، احتمالا این مشکل را حل نخواهد کرد.

طبق گزارش Gas Report توسط (Coin Metrics)، در اکثر سال ۲۰۲۱ متوسط کارمزدهای اتریوم بالای ۱۰ دلار بوده است. برای مقایسه، میانگین کارمزد تراکنش اتریوم در اوج رالی سال ۲۰۱۷/۲۰۱۸ به ۵٫۷۰ دلار می‌رسید.

برخی این را ناشی از افزایش قیمت اتر (ETH) می‌دانند که باعث گران شدن کارمزد گس شده است. با وجود اصلاح ۱۹ درصدی اتر از سقف ۲۰۵۰ دلار، قیمت این رمزارز از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۱۲۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، در همین مدت‌زمان، متوسط قیمت گس ۵۳۲ درصد افزایش یافته است.

هر نوع تراکنشی به مقادیر خاصی از کارمزد گس احتیاج دارد – برای مثال یک انتقال (Transfer) ساده ERC-20 نسبت به یک عملیات پیچیده قرارداد هوشمند برای یک بازارساز خودکار نیاز به گس بسیار کمتری دارد. با این حال، این گزارش اشاره کرد که جدای از دلیل ریشه‌ای کارمزدهای بالای گس یعنی دیفای، میزان تراکنش‌ها به‌طور کلی بالا است.

بیشتر بخوانید: استیک اتریوم در بایننس

«از ژانویه ۲۰۲۰، میزان گس مصرفی در هر تراکنش‌ روند نزولی داشته است. این نشان می‌دهد که افزایش پیچیدگی تراکنش‌‌ها دلیل کارمزدهای بالای تراکنش نیست.»
تراکنش‌های اتریوم‌ در حال حاضر به حراج گذاشته می‌شود، کسانی که گس بیشتری می‌پردازند برای ماینرها اولویت دارند و نسبت به افرادی که محدودیت گس پایین‌تری اعمال می‌کنند، سریع‌تر تراکنش‌ انجام می‌دهند.

این گزارش خاطرنشان کرد که کارمزدهای بالای فعلی به این دلیل است که بلاک‌ها به‌طور مداوم پر هستند، (حدود ۹۵ درصد از اواسط سال ۲۰۲۰ و رونق دیفای). این تحقیق نشان داد که در ماه مارس ۲۰۲۱ بلاک‌های اتریوم ۹۷٪ -۹۸٪ پر شده اند.

این گزارش توضیح داد که ماینرها باید مشخص کنند که کدام تراکنش‌ها را هنگام استخراج بلاک‌های جدید در نظر بگیرند و به دلیل حداکثر اندازه بلاک، هر بلاک فقط می‌تواند حاوی تعداد محدودی تراکنش (به‌طور متوسط ۱۶۰ تا ۲۰۰) باشد.

«بنابراین ماینرها به‌طور طبیعی تراکنش‌های با بالاترین قیمت گس را در اولویت قرار می‌دهند زیرا اگر این تراکنش‌ها را پردازش کنند، درآمد بیشتری به دست خواهند آورد.»

این گزارش نتیجهگیری کرد که به‌روزرسانی مورد انتظار EIP-1559 که برای تغییر مکانیزم حراجی و سوزاندن برخی از کارمزدها طراحی شده است، بعید است که مشکل کارمزدهای بالای گس را حل کند؛ در واقع راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بلندمدت تنها راه‌حل واقعی این مشکل خواهند بود.

کوین متریک توضیح داد که این به‌روزرسانی فقط به پیش‌بینی‌پذیر تر شدن کارمزدها کمک می‌کند، چراکه علت گرانی مشکل مقیاس‌پذیری است.

«اگر اتریوم فقط بتواند چند صد تراکنش (به‌طور متوسط) به ازای هر بلاک را پردازش کند، تا زمانی که استفاده از دپ‌ها (DApp) ، بالا باشد، کارمزدها نیز گران خواهد بود. تا زمانی که رقابت زیادی برای فضای بلاک وجود داشته باشد، قیمت گس همچنان بالا خواهد بود.»

ترجمه اختصاصی مجله کوین‌گراف
منبع: cointelegraph.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا