دلیل بی‌اعتمادی کاربران به صرافی‌های ایرانی چیست؟!

گزارش اختصاصی کوین‌گراف؛ جمعه گذشته یک نظرسنجی در صفحه اینستاگرام کوین‌گراف، تحت عنوان «برای ترید ارزهای دیجیتال به کدام گروه اکسچنج‌ها بیشتر اعتماد می‌کنید؟» انجام شد. در این نظرسنجی که از جمله پرمخاطب ترین‌های ما بود، کاربران به یکی از دو گزینه «خارجی» و «ایرانی» رأی دادند.

نتیجه نظرسنجی حیرت‌آور بود! از هر چهار نفر، تنها یک نفر حاضر است به اکسچنج‌های ایرانی اعتماد کند! اما براستی علت این حجم از بی‌اعتمادی به صرافی های ایرانی چیست؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

همانطور که ذکر شد، نتیجه این نظرسنجی با اختلاف فاحش، به نفع اکسچنج‌های خارجی به اتمام رسید. در مجموع کمی بیشتر از ۵,۰۰۰ نفر مشارکت کردند و از این تعداد، ۷۶% به گزینه «خارجی» و تنها ۲۴% به گزینه «ایرانی» رأی دادند. شاید پیش از آغاز نظرسنجی پیروزی اکسچنج‌های خارجی دور از انتظار نبود، اما این حجم از بی‌اعتمادی به صرافی های وطنی کمی شوکه کننده و تأسف بار به نظر می‌رسد!

اینجاست که دو سوال مطرح می‌شود:

دلیل عدم اعتماد کاربران به پلتفرم‌های ایرانی چیست؟ و به طور کلی چه عواملی بر اعتمادسازی موثراند؟

مردم از تکرار حوادث دو سال گذشته در بورس واهمه دارند؛

شاید در آن دوره زمانی، مقصر همه حوادث و ضرر و زیان‌های سنگین سرمایه‌گذاران بورس دولت نبوده باشد، اما تبلیغات گسترده برای جبران کسری بودجه و ایجاد اعتماد به نفس کاذب بین مردم، آسیب زیادی به سرمایه‌های آنها وارد کرد. همچنین بسیاری از کارگزاری‌های بورس از فضای ملتهب آن دوره استفاده کرده و بدون دادن اطلاعات دقیق از خطرات این نوع سرمایه‌گذاری، خود به بیشتر شدن ضرر مردم دامن زدند.

نکته جالب اینجاست، که متأسفانه بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ معاملاتی در ایران وابستگی غیرمستقیم به مراجع دولتی داشته و اتفاقاً در آگاه‌سازی کاربران خود رفتاری مشابه  رفتار کارگزاران، از خود نشان می‌دهند. این مسئله برای بسیاری یادآور خاطرات سیاه سرمایه‌گذاری در بورس ایران است و مردم ترجیح می‌دهند دوباره چنین خطری نکنند.

اکسچنج‌های ایرانی اغلب در تنوع، امکانات و پشتیبانی بسیار ضعیفترند؛

معامله‌گران ارزهای دیجیتال اغلب تا پیش از محدودیت صرافی بزرگ بایننس، تجربه کار در آن را داشته‌اند. آنان با امکانات بسیاری از جمله معاملات آتی، استفاده از اهرم معاملاتی و غیره به معامله پرداخته‌اند. همچنین تنوعی که این پلتفرم بزرگ معاملاتی در جفت‌ارزها و پشتیبانی از شبکه های مختلف ارائه کرده‌ است، حتی با بسیاری از رقبای خارجی خود قابل مقایسه نیست. باید این واقعیت را پذیرفت، که کمتر کاربری با تجربه چنین محیط خارق‌العاده‌ای حاضر ‌می‌شود در محیطی دیگر با تنوع تنها ۳۰ جفت‌ارز، بدون هیچ امکاناتی به معامله بپردازد.

همچنین پاسخگویی صحیح از نکات دیگر برای اعتمادسازی هر پلتفرمی محسوب می‌شود. تقریباً همه معامله‌گران تجربه مطرح کردن مشکلات خود با سیستم ساپورت بایننس را داشته‌اند. بسیاری از آنان حتی پس از اینکه ایرانی بودنشان (علیرغم تحریم ایرانیان توسط این صرافی) محرز می‌شد، باز هم پاسخ درستی برای مشکل خود دریافت می‌کردند. اما جای تأسف دارد که تعداد زیادی از همین کاربران، تجربیات تلخی از پشتیبانی رقبای وطنی بایننس در ذهن داشته و اکنون جبران این بی‌اعتمادی کار آسانی نیست.

به طور کلی کاربران ارزدیجیتال به محیطی امن، به دور از نظارت بیش از حد دستگاه‌های دولتی و با آزادی عمل بیشتر تمایل نشان می‌دهند. بسیاری از این کاربران پیش‌تر در دیگر محیط های سرمایه‌گذاری آسیب دیده‌اند و حالا به سختی به هرجایی اعتماد می‌کنند. شاید لازم باشد دولتمردان و صاحبان اکسچنج‌های ایرانی، به محیط حرفه‌ای‌تر و امن‌تر فکر کرده و برای حقوق کاربران این صرافی ها احترام بیشتری قایل شوند. در این صورت دیگر سرمایه های باارزش مردم رنج دیده ایران، به دست کسب و کارهای خارجی نخواهد افتاد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا