اعتبار سنجی توکن های عرضه اولیه چگونه است؟

اعتبار سنجی توکن های عرضه اولی چگونه است؟

در تمامی بازارهای مالی بزرگ مانند ارزها و بورس یکی از آیتم های درآمدزا و جذاب مقوله توکن های عرضه اولیه می باشد که نظر خیلی از سرمایه گذاران کوچک و بزرگ را به خود جلب می کند. بازار جوان و پر انرژی ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنا نبوده و این پرسش برای خیلی از سرمایه گذاران این حوزه پیش آمده که مراحل شناسایی و اعتبار سنجی توکن های عرضه اولیه به چه شکلی صورت می گیرد؟

توکن های عرضه اولیه ICO

در مقالات پیشین ما با عبارت ICO و نواقصی که در این طرح وجود دارد آشنا شدیم. ICO یا Initial Coin Offering به توکن هایی گفته می شود که توسط شخص یا شرکتی بر روی بستر یک بلاک چین با قابلیت قرارداد هوشمند (مانند Ethereum) ایجاد می شود. هدف از عرضه ICO تأمین سرمایه اولیه برای یک پروژه می باشد. به طور مثال شما ایده راه اندازی یک شبکه اجتماعی با حفظ کامل حریم خصوصی را با استفاده از تکنولوژی بلاک چین در سر می پرورانید و برای اجرای طرح خود دنبال سرمایه گذار می گردید.

قراردادهای هوشمند این اختیار را به شما می دهند تا برای پروژه خود یک توکن موقت ایجاد نموده و با فروش آن سرمایه مورد نیاز را تأمین کنید. اشکال بزرگی که این طرح دارد عدم نظارت روی توکن های جدید می باشد. در اکثر مواقع طراح توکن پس از جذب سرمایه پروژه را متوقف نموده و توکن های خود را به ارزهایی مانند Ethereum یا Bitcoin تبدیل و در نهایت از صفحه روزگار ناپدید می شود! و از آنجایی که ماهیت اصلی ارزهای دیجیتال غیر قابل رهگیری می باشد سرمایه گذاران بخت برگشته باید با پول خود خداحافظی کنند.

این نوع کلاهبرداری در چند سال گذشته خیلی رواج داشته و اشخاص زیادی از این طریق سرمایه خود را از دست داده اند. ناگفته نماند که تمامی توکن های ICO کلاهبرداری نبوده و برخی از آنان در نهایت تبدیل به پروژه های شده اند.

و اما IEO چیست؟

عرضه اولیه صرافی یا Initial Exchange Offering که با علامت اختصاری IEO شناخته می شود، برای پوشش دادن طرح پیشین یعنی ICO ساخته شد. این طرح اولین بار توسط صرافی بایننس، با هدف تأیید یک توکن جدید از طریق یک مرجع قابل اعتماد بوجود آمد. توکن های IEO از طریق صرافی ها عرضه می گردند و در واقع این صرافی نقش مهر تأیید آنها را به عهده دارند.

شما برای تهیه توکن های IEO باید حتما از طریق صرافی که آن توکن را عرضه می کند اقدام کنید. در واقع وقتی یک توکن عرضه اولیه در یک صرافی به فروش می رسد شما می توانید اطمینان حاصل کنید که تحقیقاتی جامعی روی آن توکن از طریق یک مرجع معتبر صورت گرفته و این تضمین وجود دارد که توکن مذکور چیزی بیشتر از فقط یک وبسایت پر زرق و برق با طرح هایی آرمان گرایانه باشد.

نکته ای که باید در نظر گرفت این است که اگرچه توکن های IEO از طرف یک صرافی عرضه و تأیید می شوند، اما میزان اعتبار آنها به صرافی عرضه کننده آنان بستگی دارد. به طور مثال اگر این توکن توسط صرافی بایننس عرضه شده باشد، شما با اطمینان بیشتری می توانید این توکن را تهیه کنید. البته لازم به ذکر اسن صرافی فقط تأیید می کند که این یک پروژه کلاهبرداری نبوده و در مورد موفقیت و افزایش سرمایه، تنها کسی که می تواند تصمیم بگیرد خود شما هستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا