آشنایی با صرافی یونی سواپ (UniSwap)

آشنایی با صرافی یونی سواپ (UniSwap)

بی شک یکی از پروژه های موفق دی فای صرافی یونی سواپ می باشد. برای آشنایی هرچه بیشتر با این صرافی غیرمتمرکز ادامه این مقاله را با ما همراه باشید.

پلتفرم یونی سواپ به وسیله یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آمز تأسیس شد. بنیاد اتریوم یکصد هزار دلار در اختیار او قرار داد تا با تیم خود یک صرافی غیر متمرکز بسازند و نهایتاً در سال ۲۰۱۸ شروع به فعالیت کرده و در طی یک سال توانستند یک میلیون دلار سرمایه جمع آوری کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی هرچه بیشتر با امور مالی غیرمتمرکز

صرافی یونی سواپ یک پلتفرم غیرمتمرکز یا دیفای است که به راحتی در آن می توان به تبادل توکن های متعدد پرداخت و گذشته از آن با استفاده از قراردادهای هوشمند به افراد اجازه می دهد به صورت مستقیم با سایر کاربران بلاک چین اتریوم وارد معاملات متعدد شوند. همچنین در این صرافی کارمزدهای دریافت شده به اعضای فراهم کننده نقدینگی داده می شود که با قفل کردن توکن های خود، شرایط معامله در یک فضای غیرمتمرکز را برای سایرین ایجاد می کنند.

مزایای استفاده از صرافی یونی سواپ

استفاده از این صرافی دارای مزایای خاص خود بوده که در صرافی های P2P دیده نمی شوند. برای مثال می توان به عدم نیاز به احراز هویت کاربران و استفاده از قراردادهای روتر به منظور بالابردن تعداد جفت های معاملاتی اشاره کرد. به این معنا که اگر دو توکن به طور مستقیم جفت نشده باشند، قراردادهای روتر قادرند شرایط تبادل آن ها را فراهم کنند. همچنین از دیگر مزایای آن می توان به این نکته اشاره کرد که نیازی به ارسال مستقیم توکن ها به آدرس صرافی نبوده و می توانید به صورت مستقیم از ولت مبدأ، تبادل مورد نظر را انجام دهید.

متأسفانه در حال حاضر صرافی یونی سواپ تنها از تعداد محدودی کیف پول پشتیبانی می کند که از جمله آنان می توان به ولت های متامسک (MetaMask)، ولت کانکت (WalletConnect)، کوین بیس ولت (Coinbase Wallet)، فورت ماتیک (Fortmatic) و پورتیس (Portis) اشاره کرد. لذا فعلاً تنها با موارد نامبرده می توان مستقیماً کار با یونی سواپ را آغاز کرد.

از دیگر معایب این صرافی که البته در انتشار نسخه بعدی آن رفع شد این بود که فراهم کنندگان نقدینگی برای ارسال توکن خود، باید مقداری اتریوم هم ارسال می کردند که در نتیجه، آن ها علاوه بر نوسان توکن انتخابی در معرض نوسان قیمت اتریوم نیز قرار می گرفتند. برای رفع این مشکل در نسخه دوم تیم اولیه یونی سواپ توانست با جمع آوری سرمایه، یک توسعه دهنده اختصاصی تشکیل داده و این مشکل را به طور کلی برطرف سازد.

به طور کلی می توان گفت صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ سریعاً در حال پیشرفت بوده و تاکنون توانسته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه قفل شده جمع آوری کند و امکاناتی برای کسب درآمد و محیطی راحت برای کاربران، باعث شده که این پروژه به یکی از محبوب ترین و موفق ترین های دیفای بدل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا