آشنایی هرچه بیشتر با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

آشنایی هرچه بیشتر با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)همانگونه که می دانید، رمزارزها با ایده حذف بانک ها، از میان بردن نظارت دولت ها و واسط های متمرکز و کنترل گر به وجود آمده اند. «دیفای» یا «امور مالی غیرمتمرکز» یک مفهوم نوظهور این دنیاست که تلاش فراوانی در پیشبرد این اهداف می کند. در این مقاله سعی شده تا شما عزیزان را هرچه بیشتر با امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای آشنا کنیم.

امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) را نمی توان یک ابزار دانست، بلکه به مجموعه ای از برنامه های کاربردی (Application) با هدف انجام کارهایی از قبیل دریافت و پرداخت وام و قراردادهای مالی بدون دخالت واسط اشاره دارد. از آنجا که سال ها حضور بانک ها و موسسات مالی در این عرصه، همواره با فسادهای فراوان همراه بوده است، دیفای تلاش دارد تا با جایگزینی کدهای برنامه نویسی شده به جای این واسط ها، امکان مداخله و سواستفاده را به صفر برساند.

محل اجرای این برنامه ها کجاست؟

محل اجرای همه این دست برنامه ها، قراردادهای هوشمند مبتنی بر بلاکچین های عمومی از جمله بیت‌کوین، اتریوم، ترون و تزوس هستند. چراکه به لطف فناوری بلاکچین، تمام قراردادها دارای ضمانت اجرایی بوده و برخلاف نوع سنتی آن، نیازی به متوصل شدن به ماده و قانون ندارند. البته ناگفته نماند بسیاری از این قراردادها هنوز با چالش به رسمیت شناخته نشدن توسط مراجع قانونی مواجه اند که در قراردادهایی با حجم بالا مانند معاملات املاک می تواند کمی دردسر ساز شود.

اما دیفای در عمل چه کاربردهایی دارد؟

از محبوب ترین برنامه های کاربردی دیفای، می توان به سیستم غیرمتمرکز وام دهی اشاره کرد. سیستمی که بدون دخالت هیچ واسطی، امکان دریافت، پرداخت و ضمانت با دارایی دیجیتال را برای طرفین قرارداد فراهم می کند. یکی دیگر از این برنامه ها که همیشه کاربرد بسزایی در دنیای تریدرها داشته، صدور استیبل کوین هایی مانند تتر (Tether)، ترو یو‌اس‌دی (TrueUSD) و دلار بایننس‌(BUSD) است. البته کاربردهای این اکوسیستم نسبتاً نوظهور تنها به موارد فوق خلاصه نمی شود. هر روز برنامه های کاربردی فراوانی در بستر بلاکچین با اهداف متفاوت در حال تکمیل این مفهوم باارزش بوده و در این مقاله تنها به دو مورد پرکاربردتر آن اشاره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا