متاورس چیست؟

 

ارتباط میان اقتصاد، فضای مجازی و دنیای واقعی روز به روز نزدیکتر می‌شود. ما امروزه دستگاه‌هایی برای مدیریت زندگی خود داریم که تقریباً با فشار یک دکمه خواسته‌های ما را فراهم می‌کنند. اکوسیستم رمزارزها نیز چنین است. NFTها، بازی‌های بلاکچین و پرداخت‌های رمزارز دیگر فقط محدود به علاقمندان آنها نیستند. اکنون همه فناوری‌های رمزنگاری به بخشی از تکنولوژی در حال توسعه متاورس تبدیل شده‌اند.

تعریف متاورس:

متاورس فضای مجازی سه‌بعدی آنلاین است که می‌تواند همه جنبه‌های زندگی انسان‌ها را به هم متصل کند. متاورس می‌تواند پلتفرم‌های مختلف را با هم ترکیب کند، شبیه به اینترنت که وب‌سایت‌های مختلف را از طریق یک مرورگر قابل دسترسی می‌سازد.

مفهوم متاورس اولین بار در رمان علمی تخیلی سقوط برف نوشته نیل استفنسون در سال ۱۹۹۲ استفاده شد. Metaverse از ترکیب دو کلمه Meta (کلمه یونانی به معنی فراتر) و کلمه Universe (به معنی جهان) ساخته شده است. اکنون به نظر می‌رسد که ایده‌ی خیالی متاورس به واقعیت نزدیک‌تر است.

بیشتر بخوانید: بازی‌های بلاکچین چیست؟

محرک اصلی متاورس فناوری واقعیت مجازی (Augmented reality یا به اختصار AR) است و هر کاربر می‌تواند با یک آواتار در این جهان حضور یابد. در حال حاضر برخی از کاربردهای متاورس در صنعت بازی‌های کامپیوتری آنلاین قابل مشاهده هستند. بازی‌هایی مانند Second Life و Fortnite، یا ابزارهای اجتماعی کاری مانند Gather.town، عناصر متعددی از زندگی ما را در دنیای آنلاین گردهم می‌آورند. این برنامه‌ها متاورس نیستند، اما تا حدود زیادی به آن شباهت دارند.

متاورس علاوه بر پشتیبانی از بازی‌ها و رسانه‌های اجتماعی می‌تواند فعالیت‌های دیگر زندگی انسان‌ها مانند اقتصاد، هویت دیجیتالی، حاکمیت غیرمتمرکز و سایر برنامه‌ها را با یکدیگر ترکیب کند. ابزارهای امروزی مانند ایجاد هویت مجازی کاربر، مالکیت اقلام و رمزارزها همگی از خواص اصلی یک متاورس هستند. این ویژگی‌های بلاکچین ابزارهای مورد نیاز را برای ایجاد یک متاورس فراهم می‌کنند.

ارتباط بازی‌های کامپیوتری با متاورس:

واقعیت مجازی سه‌بعدی ویژگی اصلی متاورس است، و در حال حاضر فناوری بازی‌های کامپیوتری نزدیک‌ترین تجربه به متاورس را دارند. این نکته فقط به دلیل تشابه در مفهوم جهان سه‌بعدی نیست. اکنون بازی‌های کامپیوتری خدمات و ویژگی‌های جهان مجازی را ارائه می‌کنند که به دیگر جنبه‌های زندگی ما نزدیک هستند. بطور مثال، بازی کامپیوتری Roblox فقط برای رقابت گیمرها نیست و حتی از رویداد‌های مجازی مانند کنسرت‌ها و کنفرانس‌ها نیز میزبانی می‌کند.

جایگاه رمزارز در متاورس:

بازی‌های کامپیوتری ویژگی واقعیت مجازی سه‌بعدی متاورس را در بر می‌گیرند، اما همه جنبه‌های زندگی مردم را در فضای مجازی پوشش نمی‌دهند. تکنولوژی بلاکچین می‌تواند سایر بخش‌های مورد نیاز یک جهان مجازی مانند امکان ارائه گواهی دیجیتالی مالکیت، انتقال ارزش، حاکمیت و دسترسی را فراهم کند. اما معنی این مسئله چیست؟

اگر قرار است که متاورس در آینده به مکانی برای معاشرت و خرید و فروش تبدیل شود، به روشی مطمئن برای ثبت مالکیت نیاز داریم. مبادلات در فضای مجازی باید با امنیت کامل صورت گیرند. اگر قرار است که متاورس به بخش بزرگی از زندگی ما تبدیل شود، مردم باید در تصمیم‌گیری‌های آن نقش داشته باشند.

پیش از این برخی از بازی‌های کامپیوتری راه‌حل‌های اساسی دیگری برای این موضوع ارائه کردند. اما بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌گران استفاده از بلاکچین و رمزارز را گزینه بهتری می‌دانند. زیرا بازی‌های کامپیوتری متمرکز هستند، اما بلاکچین راه‌حلی غیرمتمرکز و شفاف برای موضوعات مختلف تکنولوژی است.

بیشتر بخوانید: قیمت زمین‌های متاورسی سر به فلک کشید!

توسعه بلاکچین بر بازی‌های کامپیوتری نیز تاثیر زیادی داشت. امروزه بازی‌وارسازی (Gamification) در DeFi (امورمالی غیرمتمرکز) و GameFi رایج است. ویژگی‌های کلیدی بلاکچین که برای متاورس قابل بهره‌برداری هستند عبارتند از:

۱) مدرک دیجیتالی مالکیت: با استفاده از کیف‌پول رمزارز، می‌توان فوراً مالکیت فعالیت یا دارایی را در بلاکچین ثبت نمود. برای مثال می‌توانید رونوشت دقیق تراکنش‌های خود در بلاکچین را همیشه در اختیار داشته باشید. کیف‌پول رمزارز یکی از امن‌ترین و قوی‌ترین روش‌ها برای ایجاد هویت دیجیتالی و اثبات مالکیت است.

۲) قابلیت انحصار دیجیتالی: علاوه بر مشخص کردن مالکیت چیزی را در بلاکچین، می‌توان اصالت و منحصر به فرد بودن آن را نیز ثابت نمود. این نکته برای یک متاورس که به دنبال ترکیب بیشتر فعالیت‌های زندگی واقعی می‌باشد، کلیدی است. NFTها می‌توانند اشیایی با کدهای منحصربه‌فرد ایجاد کنند که قابل کپی یا جعل کردن نیستند. مالکیت اقلام فیزیکی و واقعی را نیز می‌توان در بلاکچین ثبت نمود.

۳) مبادله ارزش: در متاورس باید راهی برای انتقال ایمن ارزش یافت که برای کاربران قابل اتکا باشد. در حقیقت ارزهای درون بازی‌های چند کاربره، نسبت به رمزارزها از امنیت پایین‌تری برخوردار هستند. کاربران برای زمانی که در متاورس صرف می‌کنند، نیاز به یک ارز قابل اعتماد دارند.

۴) حاکمیت: توانایی کنترل قوانین تعاملات در متاورس اهمیت بسیاری دارد. در زندگی واقعی، شرکت‌ها با رای کارمندان و مشتریان فعالیت می‌کنند و مردم در انتخابات رهبران و دولت‌ها را انتخاب می‌کنند. متاورس نیز به راهی برای اجرای حکمرانی منصفانه نیاز دارد و بلاکچین در حال حاضر یک روش اثبات‌شده برای انجام اینکار است.

۵) قابلیت دسترسی: داشتن یک کیف‌پول رمزارز در بلاکچین‌‌های عمومی برای عموم آزاد است. برخلاف حساب بانکی، برای داشتن کیف‌پول رمزارز نیازی به پرداخت پول و یا ارائه مشخصات فردی ندارید. این امر آن را به یکی از در دسترس‌ترین راه‌ها برای مدیریت امور مالی و داشتن هویت دیجیتالی آنلاین تبدیل می‌کند.

۶) قابلیت همکاری: فناوری بلاکچین دائماً در حال بهبود سازگاری و ارتباط بین پلتفرم‌ها و زنجیره‌های مختلف است. پروژه‌هایی مانند Polkadot و Avalanche امکان ایجاد بلاکچین‌های سفارشی را فراهم می‌کند که می‌توانند با یکدیگر در تعامل باشند. یک متاورس واحد نیاز به اتصال چندین پروژه دارد و فناوری بلاکچین در حال حاضر بهترین ‌راه‌حل را در اختیار ما می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: آموزش بازی Splinterlands و شیوه کسب درآمد از آن

مشاغل متاورسی:

همانطور که اشاره کردیم، متاورس تمام جنبه‌های زندگی را در یک مکان ترکیب می‌کند. بسیاری از افراد در حال حاضر در خانه کار می‌کنند. در متاورس شما می‌توانید وارد یک دفتر سه‌بعدی شوید و با آواتارهای همکاران خود در تعامل باشید. و یا می‌توانید شغلی مرتبط با متاورس داشته باشید و درآمدی کسب کنید که مستقیماً در متاورس قابل استفاده است. این مدل کسب درآمد پیش از این توسط GameFi و مدل بازی‌های درآمدزا (Play to Earn) مانند Axie Infinity و Gods Unchained معرفی شده بود. همه این فناوری‌ها می‌توانند به راهی برای کسب درآمد در جهان مجازی تبدیل شوند.

آینده‌ متاورس:

در حال حاضر Meta (فیس‌بوک سابق) یکی از پرآوازه‌ترین شرکت‌هاست که قصد ایجاد یک متاورس یکپارچه دارد. مارک زاکربرگ به صراحت اعلام کرد که متاورس این شرکت برای حمایت از دورکاری و بهبود فرصت‌های مالی برای کشورهای در توسعه ایجاد خواهد شد. سایر شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت، اپل و گوگل نیز ایجاد یک متاورس را هدف خود قرار داده‌اند.

نتیجه‌گیری:

هنوز تا راه‌اندازی یک متاورس واحد و یکپارچه راه زیادی باقی مانده است. اما ما در زمان کنونی شاهد پیشرفت تکنولوژی‌هایی هستیم که می‌توانند در ایجاد متاورس نقش داشته باشند. ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا متاورس می‌تواند به جهانی فراتر از جهان کنونی تبدیل شود. اما در این میان می‌توانیم پروژه‌های جدید متاورس را تجربه کنیم و به ادغام بیشتر بلاکچین در زندگی روزمره خود ادامه دهیم.

منبع: academy.binance.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا