تله گاوی و تله خرسی به چه معناست؟

تله خرسی و تله گاوی

همه تریدرها لااقل یک بار تجربه داشته اند که پوزیشن خود را پس از ظاهر شدن نشانه های بازگشت روند بسته و پس از اندکی بازار به روند خود بازگردد، چیزی که اصطلاحاً تله گاوی و تله خرسی نامیده می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم آنها آشنا شوید.

تله گاوی و تله خرسی به چه معناست؟

شرایطی را تصور کنید بازار مدتی است روندی صعودی را دنبال می کند و شما در جهت روند، در پوزیشن لانگ (خرید) هستید. ناگهان نشانه های حضور خرس ها (فروشندگان) در نمودار ظاهر می شود و شما پوزیشن خود را می بندید. اما پس از اندکی متوجه می شوید که بازار به روند پیشین خود بازگشته و شما متضرر شده اید. در واقع شما در یک «تله خرسی» گرفتار شده اید! همچنین به حالت عکس این مثال نیز «تله گاوی» گفته می شود.

این تله ها در همه بازارهای مالی دیده می شوند. اما سوال اصلی اینجاست که چگونه اسیر آنها نشویم؟ حال با چند راه حل ساده برای به حداقل رساندن تاثیر این تله ها بر معاملات آشنا شوید:

۱- حجم بازار را کنترل کنید؛ اغلب اصلاحات قیمتی که بدون فشار کافی اتفاق می افتند، حباب بوده و قابلیت ادامه ندارند.

۲- به دنبال واگرایی در RSI باشید؛ واگرایی زمانی اتفاق می افتد که قیمت و شاخص RSI در دو جهت مخالف حرکت کنند که معمولاً حاکی از وارونه شدن احتمالی بازار است.

۳- استاپ لاس (Stop Loss) خود را به قیمت فعلی نزدیک کنید؛ یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ضرر در صورت واقعی بودن بازگشت، نزدیک کردن استاپ لاس به محدوده قیمت فعلی است. می توانید منطقه خطر، که پس از عبور قیمت از آن بازگشت روند ثابت شده است را به عنوان حد ضرر خود در نظر گرفته و ریسک صبر خود را به حداقل برسانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا