چهار دلیل شکست اکثر معامله‌گران، و راههای جلوگیری از آن

ترجمه اختصاصی کوین گراف به نقل از بایننس؛ تجارت برای همه فعالیتی چالش‌برانگیز است، اما معامله در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات آتی یا مارجین، به دلیل نوسان شدید این بازارها حتی دشوارتر می‌گردد.

برای داشتن معاملاتی امن در بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گران باید با «مدیریت ریسک» آشنا باشند و از اشتباهات پرهزینه و رایج دیگر سرمایه‌گذاران مطلع گردنند.

ضریب اهرم بالا (لوریج زیاد):

لوریج زیاد نشانه‌ی اعتماد بیش از حد یک معامله‌گر از نتیجه‌ی یک معامله است. اینکار شبیه به این است که انتظار داشته باشید در یک بازی با هر ضربه به هدف بزنید. مشکل اصلی این رویکرد، بی‌ثباتی زیاد آن است.

استفاده زیاد از لوریج دو نتیجه به همراه دارد:

اول نتیجه مطلوب معامله‌گر اتفاق می‌افتد و معامله با سود بالا انجام می‌شود.

دوم اگر معامله طبق پیش‌بینی انجام نشود، معامله‌گر به جای سود بالا، با همان مقدار ضرر مواجه خواهد شد.

یک معامله‌گر موفق، بیشتر از حد دانش یا استراتژی خود در یک معامله سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بنابراین، معامله‌گران مبتدی نیر باید به حفظ سرمایه خود بیاندیشند و به دنبال پیروزی‌های کوچک و مداوم باشند.

مهمترین استراتژی در بازار ارزهای دیجیتال، کسب سود در گذر زمان و از طریق مجموع معاملات کوچک است. روند رشد آرام اما ثابت، به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا سرمایه‌گذاری بلند مدت و سودمند داشته باشند.

مدیریت ریسک ضعیف:

یک معامله‌گر حرفه‌ای، باید از استراتژی‌های مدیریت ریسک مطلع باشد تا ریسک معاملات خود را کاهش دهد. صرافی‌ها به معامله‌گران ابزارهایی ارائه می‌کنند که بتوانند با استفاده از آنها ریسک معامله خود را کاهش دهند. ابزار stop-loss به معامله‌گر اجازه می‌دهد که در صورت عملکرد مخالف انتظار، از پوزیشن خود خارج شود.

معاملات بزرگ و پر ریسک:

افراد مبتدی فکر می‌کنند که می‌توان با یه معامله بزرگ، یک شبه به سود بالا رسید. اینکار غیرمنطقی و خطرناک است.  هنگام شروع کار تک تک منابع مالی حیاتی‌اند. موفقترین معامله‌گران، همگی از قواعد و قوانین مشابه برای مدیریت ریسک استفاده می‌کنند.

معاملات ده درصدی برای اکثر سرمایه‌گذاران ریسک بزرگی محسوب می‌شود. برای مثال، اگر شما ۱۰۰۰ دلار برای معامله داشته باشید، معامله ده درصدی به ارزش ۱۰۰ دلار برای شما معامله پرریسکی خواهد بود زیرا اگر ۱۰۰ دلار (بدون هزینه‌های جانبی) را از دست دهید، تنها قادر خواهید بود ده معامله دیگر با سرمایه خود انجام دهید. بنابراین عاقلانه‌تر است که تنها میزان یک درصد، یا کمتر از سرمایه خود را درگیر معامله کنید. با این روش، می‌توانید بدون اینکه سرمایه خود را از دست دهید، کم کم نحوه عملکرد بازار را بیاموزید. با جمع‌شدن پیروزیهای حاصل از معاملات کوچک، در نهایت سرمایه بیشتری خواهید داشت. اکنون می‌توانید بخش بیشتری از سرمایه خود را درگیر معامله کنید، اما با این روش بودجه شما در خطر نمی‌افتد و تجربه کسب خواهید کرد.

مسئولیت‌پذیر نبودن:

احوالات و احساسات انسانی تاثیر زیادی بر شیوه تجارت کردن معامله‌گران دارد. به این دلیل، خیلی از معامله‌گران مبتندی در چرخه معیوب اقدامات غیرمنطقی، بی انضباط و غیرمسئولانه می‌افتند که به شکست آنها منجر می‌شود. معاملات هیجانی و قمار هم در درازمدت نتیجه‌ای جز ضرر نخواهند داشت. بیرون آمدن از این چرخه معیوب و جلوگیری از شکست بیشتر، کاری چالش‌برانگیز است. گاهی وقتها بهترین تجارت، معامله‌نکردن است.

بایننس برای جلوگیری از این رفتار معامله‌گران، سازوکاری به نام «دوره خنک‌کننده» در نظر گرفته است. این سازوکار برای مدتی معین معاملات آتی کاربر را غیرفعال می‌کند.

شکل غیرمسئولانه دیگر معاملات زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گران مبتدی درک درستی از محصول مورد تجارت خود ندارند و به عبارت دیگر، کورکورانه و بدون دانش معامله می‌کنند. وقت‌گذاشتن برای آشنایی با محصولات مورد تجارت و اصول آنها، برای رقابت به شما برتری می‌بخشد و کمک می‌کند تا هنگام معامله تسلط بیشتری بر اعمال خود داشته باشید.

نتیجه‌گیری:

دلیل شکست اغلب معامله‌گران این است که تجارت خود را جدی نمی‌گیرند. اکثر معامله‌گران بی‌تجربه به دنبال روشهای سریع ثروتمند شدن هستند و خود را به قدر کافی برای ورود به بازار آماده نکرده‌اند. این معامله‌گران بی آنکه خود بدانند مشغول قمار هستند، اما معامله‌گر موفق، یک قمارباز نیست. آنها مسئولیت اعمال خود را می‌پذیرند، برای معامله برنامه‌ریزی و پیش از عمل تعقل می‌کنند.

هر معامله باید هدفمند و حفاظت‌شده باشد و برای اینکار از ابزارهای به حداقل رساندن ریسک استفاده شود.

منبع: binance.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا