درآمد یک میلیارد دلاری ایران از استخراج بیت کوین!

به گزارش کوین تلگراف، در حالی که روابط قانون‌گذاران ایران با بیت‌کوین دائم سرد و گرم می‌شود، گزارش جدید شرکت تحلیل بلاکچین الیپتیک نشان می‌دهد که فعالیت‌های ماینینگ نظارت‌شده در ایران ممکن است برای این کشور بیش از ۱ میلیارد دلار درآمد به همراه داشته باشد و به دولت کمک کند تا از تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط امریکا فرار کند.

قابل به ذکر است که، گزیده‌ای از این گزارش که امروز منتشر شده، نشان می‌دهد که ایران در حال حاضر ۴٫۵ درصد از کل عملیات جهانی استخراج بیت‌کوین را به خود اختصاص می‌دهد و استخراج بیت‌کوین برای این کشور صدها میلیارد دلار عایدی به همراه دارد که به ویژه برای دور زدن تحریم‌های نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این گزارش آمده است:

«ایالات‌متحده یک تحریم اقتصادی فراگیر را علیه ایران اعمال کرده است، از جمله ممنوعیت تمامی واردات از ایران و مؤسسات مالی این کشور.» «صادرات نفت ایران طی یک دهه گذشته ۷۰٪ کاهش یافته و این کشور را وارد یک رکود عمیق اقتصادی به همراه افزایش بیکاری و ناآرامی‌های داخلی کرده است.»«ایران در مقابل این تحریم‌ها، به یک راه‌حل غیرمنتظره متوسل شده است – استخراج بیت‌کوین.»

این گزارش خاطرنشان می‌کند که نفت ارزان و منابع نفتی فراوان ایران به این معنی است که عملیات استخراج پرمصرف برای ایران نسبتاً ارزان در می‌آید. از این رو، سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه از چین، نقشی اساسی در گسترش اقتصاد رمزارز این کشور (گاهی اوقات با کمک ارتش ایران) دارند. این گزارش مدعی است: «به چندین شرکت چینی مجوز ماینینگ اعطا شده و آن‌ها تأسیسات خود را در این کشور راه‌اندازی کرده‌اند. این شرکت‌ها از ایجاد روابط خوب با «ارتش ایران» صحبت به میان آورده و خبرها حاکی از آن است که یک مرکز بزرگ استخراج در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با همکاری یک «سازمان نظامی» ساخته شده است.»

گفتنی است، در نهایت، عملیات استخراج ممنوع شده توسط دولت منجر به تولید بیت‌کوینی شده که می‌تواند برای کمک به این کشور در فروش نفت خود مورد استفاده قرار گیرد: از انرژی و نفت مازاد برای تولید بیت‌کوین استفاده می‌شود؛ که می‌تواند در بازارهای جهانی به فروش برسد.در این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که این رویه‌ها «تقریباً به یک سیاست رسمی تبدیل شده است.» در اواخر ماه آوریل، ایران قوانینی را تصویب کرد که نهادهای بانکی را قادر می‌سازد هزینه واردات را با رمزارز پرداخت کنند، سپس در ماه می دولت در تلاش برای افزایش کنترل خود بر این حوزه، قانونی را تصویب کرد که استفاده از بیت‌کوین استخراج شده در خارج از کشور را برای پرداخت هزینه واردات ممنوع می‌کرد.

نکته قابل ملاحظه اینکه، رابطه رسمی ایران با بیت‌کوین علیرغم اینکه اکنون به یک بخش کلیدی از استراتژی تجارت جهانی ایران تبدیل شده است، همیشه چندان گل و بلبل نبوده است. در ماه ژانویه، مقامات تلاش کردند تا علت قطع ناگهانی برق را به عملیات استخراج غیرقانونی رمزارز نسبت بدهند (اگرچه کارشناسان اظهار داشتند که علت اصلی، شبکه برق فرسوده این کشور است) و اوایل صبح امروز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه این کشور از سازمان اطلاعاتی خود برای کشف مزارع غیرقانونی استخراج استفاده می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا