جمع آوری ۶۱ میلیون دلار سرمایه برای سازگاری با محیط زیست توسط چیا!

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از کوین تلگراف، چیا نتوورک شست یک میلیون دلار سرمایه از سرمایه‌گذاران برجسته فناوری ازجمله آندریسن هاروویتز و ناوال راویکانت برای شبکه دوستدار محیط‌زیست خود جذب کرده است.

استارت آپ بلاکچینی Chia Network در یک رویداد تأمین اعتبار با حضور شرکت‌های برتر سرمایه‌گذاری ازجمله Andreessen Horowitz و Richmond Global Ventures، که ۶۱ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. به گفته یک منبع ناشناس و به نقل از بلومبرگ، این پلتفرم قرارداد هوشمند غیرمتمرکز در این رویداد تأمین اعتبار حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده است. این دور تأمین اعتبار توسط ناوال راویکانت، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت‌های AngelList ، Breyer Capital و True Ventures پشتیبانی شد.

گفتنی است، رئیس و مدیر مالی چیا (Chia) ، ژن هافمن Gene Hoffman، به بلومبرگ گفت که این شرکت امیدوار است که امسال از طریق یک عرضه اولیه عمومی یا IPO ، به سهامی عام تبدیل شود: «هدف ما همیشه این بوده که به سرعت به شرکت سهامی عام تبدیل شویم، زیرا این امر فضای مقرراتی ما را به طور قابل توجهی شفاف می‌سازد و به مشتریانمان امکان می‌دهد تا از این ارز برای محافظت در برابر نوسانات بازار عمومی استفاده کنند.»

نکته جالب توجه اینکه، شبکه Chia در سال ۲۰۱۷ توسط خالق بیت‌تورنت (BitTorrent) ، برام کوهن Bram Cohen، تأسیس شد و در یک دور تأمین اعتبار به رهبری راویکانت و اندریسن هاروویتز در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳٫۳ میلیون دلار سرمایه جذب نمود. این شرکت توکن چیا (XCH) خود را به عنوان «پول سبز برای یک دنیای دیجیتال» توصیف می‌کند.

قابل به ذکر است، ارزش پیشنهادی اصلی شبکه چیا سازوکار اجماع منحصر به فرد آن یعنی«اثبات فضا و زمان» است. ادعای این مدل اجماع ، بهره‌وری بسیار بیشتر انرژی نسبت به اثبات کار (Proof-of-Work) بوده و روش کار آن شناسایی توان محاسباتی بلااستفاده در هارددیسک‌های اعتبارسنج‌ها است.

باید اشاره کرد که، کاربران برای ایجاد یا “فارم” توکن XCH باید نرم‌افزار چیا را که داده‌های رمزنگاری‌شده‌ای معروف به پلات (plot) را بر روی هارددیسک‌های آن‌ها می‌نویسد، نصب کنند. این بلاکچین تقریباً هر ۱۸ ثانیه برای هر بلاک جدید یک مسئله ارسال می‌کند. احتمال برنده شدن بلاک توسط یک فرد با در دسترس بودن منابع محاسباتی بلااستفاده توسط فارمرها تعیین می‌شود.

علی‌رغم اینکه این شرکت XCH را به عنوان جایگزینی سبز برای بیت‌کوین و سایر رمزارزها معرفی می‌کند ، اما برخی ادعای سازگاری این توکن با محیط‌زیست را زیر سؤال برده‌اند.

نکته قابل ملاحظه اینکه، دیوید جرارد ، نویسنده کتابِ Attack of the 50 Foot Blockchain، در مقاله‌ای با عنوان «چیا راهی جدید برای هدر دادن منابع برای رمزارزها است» به دلیل مصرف بالای برق و نیاز به چندین رشته پردازنده که برای فارم کردن توکن XCH باید به طور پیوسته کار کنند، به انتقاد از این شبکه پرداخته است. جرارد تأکید نمود که فرآیند پلاتینگ Chia معمولاً از درایو حالت جامد کامپیوتر یا SSD استفاده می‌کند و می‌تواند در کمتر از شش هفته SSD را بسوزاند. برای مقایسه ، SSD هایی که به طور عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً طول عمری بیش از ۱۰ سال دارند.

«چیا به جای دی‌اکسید کربن ، مقادیر زیادی زباله الکترونیکی (فلزات کمیاب) تولید می‌کند که در تجهیزات محاسباتی گران‌قیمت مونتاژ شده و ظرف چند هفته به محل دفع زباله سمی غیرقابل بازیافت تبدیل می‌شود».

همچنین باید اشاره کرد که، پیش‌بینی جرارد مبنی بر اینکه Chia باعث افزایش زباله‌های الکترونیکی می‌شود، هم‌اکنون وزن دارد، چراکه مجله فورچن (Fortune) از کمبود هارددیسک در منطقه جنوب شرق آسیا پیش از راه‌اندازی XCH خبر داده است.

یک تحلیل‌گر از بنک او امریکا Bank of America، اظهار داشت: «در هفته‌های اخیر تقاضا و قیمت‌گذاری هارددیسک‌های ظرفیت بالا به میزان قابل توجهی افزایش یافته و قیمت‌های شرکتی SSD نیز افزایش یافته است.»

آنها افزودند: «پایداری محبوبیت کنونی چیا همچنان در هاله‌ای از ابهام است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا