دانشنامه رمزارزها; توکن گراف (Graph) چیست؟

توکن گراف چیست

گراف پروژه‌ای است که پروتکل آن امکان استعلام از شبکه‌هایی مانند اتریوم (ETH) و IFS (سیستم فایل بین سیاره‌ای) را فراهم می‌کند. این پروتکل فرآیند استعلام و جمع‌آوری داده‌ها را به روشی ایمن و مطمئن و بدون هیچ گونه تعامل با طرف ثالث انجام می‌دهد. در این مقاله با توکن گراف که ارزدیجیتال اختصاصی شبکه گراف می باشد آشنا می شویم.

این پروژه ادعا می‌کند که فرآیند استعلام را سریع، قابل اطمینان و ایمن نموده و همچنین به هر کسی امکان ساخت و انتشار API های موسوم به ساب‌گراف (Subgraph) را می‌دهد که به عنوان واسطه عمل کرده و به این دو اپلیکیشن امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را می‌دهد.

اعضای تیم بنیان‌گذار گراف عبارت از یانیو تال (Yaniv Tal) رهبر پروژه، براندون رامیرز (Brandon Ramirez) رهبر تحقیق و توسعه و جانیس پولمن (Jannis Pohlmann) – رهبر فناوری هستند. این پروژه همچنین دارای متخصصانی از بنیاد Ethereum ،Puppet ،Redhat و Barclays plc است.

قابلیت گراف در مقدور ساختن کاربران برای ایجاد و استفاده از API های اختصاصی خودشان باعث جذب صرافی غیرمتمرکز یونی‌سوآپ (Uniswap)، بازار Decentraland و صرافی Synthetix به این پروتکل شده است.

اما چه چیزی توکن گراف را متمایز می‌سازد؟

توکن پروژه (GRT) در هر مرحله از اقتصاد Graph که متشکل از شاخص‌سازها (Indexers)، متولی‌ها (Curators) و نمایندگان (Delegators) است، دخیل خواهد بود. شاخص‌سازها گره‌های Graph را اجرا می‌کنند و GRT را سهام‌گذاری (استیک) می‌کنند و هر زمان که یک استعلام پردازش شد، درآمد کسب می‌کنند.

متولی‌ها تصمیم می‌گیرند که چه چیزی را شاخص‌سازی کنند و در ازای این کار درآمد کسب می‌کنند. نمایندگان هم بدون اینکه خودشان گره‌ای داشته باشند بخشی از درآمد به دست آمده توسط شاخص‌سازهایی که به آنها نمایندگی دادند را از آنِ خود می‌کنند. گراف همچنین در حال بررسی ارائه پشتیبانی از دیگر بلاکچین‌های لایه یک مانند Bitcoin (BTC)، Polkadot (DOT) و NEAR است، اتفاقی که گراف را به یک شبکه‌ بلاکچین-‌آگنوستیک تبدیل می‌کند.

وب سایت رسمی گراف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا