تاریخچه تحلیل تکنیکال؛ نظریه امواج الیوت

تاریخچه تحلیل تکنیکال؛ نظریه امواج الیوت

بی شک امواج الیوت یکی از معروف ترین و محبوب ترین نظریه های تحلیل تکنیکال به شمار می رود. این نظریه برای نخستین بار توسط «رالف نلسون الیوت» مطرح شد. او در کنار «چارلز داو»، دومین شخص تأثیر گذار در علم تحلیل تکنیکال به شمار می رود. در این مقاله به بررسی زندگی شخصی وی و تاریخچه امواج الیوت خواهیم پرداخت.

زندگی شخصی

رالف نلسون الیوت در تاریخ ۲۸ جوئن ۱۸۷۱ در کانزاس متولد شد. وی در رشته حسابداری تحصیل نمود. الیوت ابتدا در راه آهن آمریکا و سپس به عنوان حسابدار در یک شرکت واقع در مکزیک فعالیت داشت. او در سال ۱۹۰۳ با یکی از مهاجران ساکن مکزیک (مری الیزابت فیتز پاتریک) ازدواج کرد. آن دو تا مدتی در مکزیک زندگی می کردند ولی به علت شروع جنگ وناآرامی به آمریکا بازگشتند.

الیوت در شهر نیویورک یک مرکز مشاوره اقتصادی تأسیس نمود و در سال ۱۹۲۴ به مقام حسابدار ارشد وزارت خارجه منسوب گشت. نلسون که در سن ۷۵ سالگی مبتلا به بیماری سختی شده بود از روی اجبار بازنشسته شد. لذا تصمیم گرفت از وقت خالی که نسیب وی شده بود برای فعالیت در بازار های مالی بهره ببرد.

وی با بررسی و مطالعه نمودارهای سالانه، ماهیانه، هفتگی و روزانه بازار سعی در یافتن یک الگوی منظم قیمتی داشت که در نهایت در سال ۱۹۳۰ به نظریه امواج الیوت رسید. هدف اصلی این نظریه توضیح نوسانات قیمت در زمان های مشخص بود که همواره در این نوسانات می توان الگوی موجی تکرار شونده را مشاهده نمود.

رالف با استفاده از این الگو موفق به پیش بینی قیمت در بازار سهام شد و توانست با نظریه خود تاثیر زیادی بر روند آینده نگری سرمایه گذاران داشته باشد. الیوت عقیده داشت، پایه و اساس این حرکات قیمتی و امواج بازار در اثر واکنش روانی سرمایه گذاران به وجود می‌آیند. وی پس از مطالعات بی وقفه در این زمینه اینگونه بیان کرد: امواج صعودی و نزولی بزرگ در بازارها، همیشه به صورت الگویی تکرار می شوند که هر یک از آنان، خود به امواج کوچک‌تری تقسیم می شود.

تاریخچه امواج الیوترالف نلسون الیوت

در مجموع تعریف نظریه امواج الیوت را می توان اینگونه بیان نمود: بازار بر اساس الگویی تکراری که شامل ۵ موج صعودی یا نزولی و ۳ موج مخالف با روند قبلی خود، حرکت می کند. به طور کلی سه اصل مهم در نظریه امواج الیوت مطرح می شود که بدین صورت است: الگو، نسبت و زمان.

معامله گران در حین استفاده از این نظریه می بایست به این سه پارامتر توجه کنند:

– بعد از هر کنش در بازار واکنشی بوجود خواهد آمد.
– روند اصلی، از ۵ موج هم جهت بازار و ۳ موج اصلاحی تشکیل می شود.

– این امواج خود به ریز موج هایی از امواج بزرگ بعدی تبدیل می شوند. ممکن است طول امواج تغییر کند ولی الگوی امواج ۵ و ۳ تایی ثابت هستند.

نخستین بار «چارلز کالینز» که کتاب اصول امواج الیوت را منتشر کرده، این نظریه را به فعالان وال استریت شناساند. پس از انتشار این کتاب و استفاده از اصول امواج الیوت برای پیش بینی آینده بازار، نام رالف نلسون الیوت در کنار چارلز داو قرار گرفته و به یکی از نظریه پردازان صاحب نام در در این حوزه تبدیل شد. رالف سال ۱۹۳۸ در سن ۸۳ سالگی تنها ۸ سال پس از ارایه نظریه خود در گذشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا