ایلان ماسک: آقای پامپ و دامپ!

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از آلت‌کوین‌اینوستر؛ همه چیز از زمانی شروع شد که سه سال پیش ایلان ماسک، در یک توئیت از خصوصی بودن سهام تسلا خبر داد و گفت که «بودجه‌اش تامین است.»

این توئیت در شبکه‌های اجتماعی طوفان به پا کرد و کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) را وادار کرد که در این زمینه تحقیق کند. به این دلیل که برای یک مدیر یا رئیس یک شرکت، قانونهایی برای اعلام اخبار به عموم مردم وجود دارد.

– آیا ایلان ماسک سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است؟

آگاهانه یا ناآگاهانه، پیامد فوری انتشار این خبر، افزایش قیمت تسلا بود. توئیت ایلان ماسک باعث افزایش ۱۱ درصدی سهام تسلا شد و حتی برای ساعاتی از روز معاملات را متوقف کرد.

به گفته SEC، انتشار این خبر خلاف قانون بود و ایلان ماسک به دلیلی توئیت‌ گمراه‌کننده‌اش، متهم به کلاهبرداری در اوراق بهادار شد.

به گفته استیون پیکین (Steven Peikin)، مدیر بخش اجرایی SEC: «مدیران شرکتها مورد اعتماد موسسه ما هستند و مسئولیت مهمی در قبال سهامداران دارند. شهرت مدیر شرکت یا معروفیت او به عنوان یک مبتکر فناوری، مجوزی برای سهل‌انگاری در مسئولیتهای یک مدیر نیست… وظیفه یک مدیرعامل، حفاظت از اطلاعات و اطمینان از صحت و دقت آنها است.»

– آیا برای ایلان ماسک مهم است؟

به عنوان یک میلیاردر که در تعیین آینده تکنوکرات نقش دارد، می‌توان تصور کرد که ماسک به دنبال سطح بالاتری از اخلاق و رفتار است. با این حال، به قول خود ایلان، مشخص است که او برای کمسیون امنیتی و قوانین آن احترامی قائل نیست.

چند ماه پس از این حادثه، ماسک در یک مصاحبه گفت: «من برای SEC احترامی قائل نیستم.»

دو ماه بعد توئیت دیگری نوشت که مشخص می‌کرد احساسات اون هنوز تغییر نکرده است: «SEC، کلمه مخفف سه حرفی، که حرف میانی آن نشانه Elon است!»

– توئیت ایلان برای کریپتو:

استفاده ایلان از توئیتر برای تحت‌تاثیر قرار دادن بازار، فقط برای Tesla نبود. در اوایل سال ۲۰۲۱، تمرکز توئیتهای او به ارزدیجیتال کشیده شد.

با تعداد ۴۰ میلیون دنبال‌کننده در توئیتر، و بخاطر سرمایه نسبتاً کوچک بازار ارزدیجیتال در آن زمان، مسلماً حرفهای ایلان ماسک بر بازار موثر بود.

در اوایل جولای ۲۰۲۱، ایلان ماسک بیوگرافی توئیتر خود را تغییر داد و هشتگ #bitcoin را اضافه کرد، که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، قیمت بیت‌کوین را به بالاترین سطح روزانه خود، یعنی ۳۸ هزار دلار پامپ کرد.

در ماه بعد (فوریه)، تسلا در گزارش مالی خود به SEC، اعلام کرد که ۱٫۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است و همچنین گفت که پرداخت با بیت‌کوین را برای محصولات شرکت آغاز خواهد کرد.

توئیتهای ایلان ماسک در مورد بیت‌کوین بسیاری از سرمایه‌گذاران را نگران کرده بود و اعتقاد داشتند که دخالت ماسک در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت بیت‌کوین را تا ۲۰ درصد افزایش داده است.

در ۲۴ مارچ سال ۲۰۲۱، ایلان توئیت کرد: «اکنون می‌توانید با بیت‌کوین، تسلا بخرید.»

چند ماه بعد ایلان در توئیتی نوشت که تسلا بیت‌کوین را به عنوان روش پرداخت نمی‌پذیرد، نگرانی خود را از آلودگی محیط زیستی استخراج بیت‌کوین بیان کرد و عملاً باعث افت ۱۲ درصدی قیمت بیت‌کوین در بازار شد.

آیا این اولین پامپ و دامپ او بود؟ شوخی‌های ماسک فقط محدود به بیت‌کوین نشد و بر سایر ارزهای دیجیتال نیز تاثیر گذاشت.

او کلمه DOGE را توئیت کرد، و دوج‌کوین ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد!

– جنایاتی بر علیه کریپتو!

توئیتهای ایلان ماسک درباره رمزارزها، سرمایه‌گذاران زیادی را ناراحت و نگران کرد. حتی گروه هکری «Anonymous» ویدئویی درباره کارهای ایلان ماسک در اینترنت منتشر کرد و گفت: «به نظر می‌رسد که بازیهای تو با بازار ارزهای دیجیتال، زندگی خیلی‌ها را خراب کرد.»

– پس… چرا هنوز ماسک اکانت توئیتر دارد؟

بنا به دلایلی، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که رئیس جمهور آمریکا ۱۱۱ بار توسط توئیتر سانسور شده است، اما به یک مدیرعامل محکوم به تخلف امنیتی با استفاده از توئیتر، اجازه داده می‌شود که به کارهای خود ادامه دهد.

آدمهای زیادی برای خطاهایی کوچکتر از کارهای ماسک، تحت تعقیب قرار گرفتند و زندانی شدند.

– چرا ماسک در زندان نیست؟

خب، مسلماً ربط زیادی به شهرت و قدرت او دارد.

– اصلا ایلان ماسک کیست؟!

ایلان، همان کودک روی پوسترهای تبلیغاتی «آینده» است.

ایلان آینده تکنوکرات و کودک روی پوسترهای تبلیغاتی آینده‌ی تکنولوژی است. او چهره‌ای است که بشریت را به سوی آینده فناوری هدایت می‌کند.

– چرا یکی از معروفترین میلیاردهای جهان، شت‌کوینها را پامپ و از احساسات بازار سواستفاده می‌کند؟

شاید به این خاطر که اون می‌تواند هرکاری که دلش می‌خواهد انجام دهد.

برای مقایسه، یک شخصیت با شهرت کمتر، یک یاغی دیگر و افسانه واقعی را به شما معرفی می‌کنیم.

مکافی، یک یاغی، تک‌رو و افسانه واقعی:

جان مکافی یک نابغه در نوع خود و مخترع اولین آنتی ویروس تجاری، میلیارد سابق، فراری قانون و در کل یک آدم گردن‌کلفت است.

شما ممکن است او را دوست داشته باشید. ممکن است از او متنفر باشید، اما نمی‌توانید او را نادیده بگیرید.

جان مکافی را به یک دلیل در این مقاله معرفی می‌کنیم، برای اینکه او آدمی بود که فقط ساز خود را می‌زد. متاسفانه این بدان معنا است که او توان همراهی با دیگران را نداشت. این اخلاق مکافی او را درگیر مشکلات زیادی، زندان رفتن و حتی بدتر از اینها کرد.

چه اتفاقی برای جان مکافی افتاد؟

در چند سال پیش، مکافی فراری بود. او از سوی مقامات آمریکایی، به دلیل نقض احتمالی اوراق بهادار و دیگر اتهاماتی مانند تبلیغ ارزهای دیجیتال در توئیتر تحت تعقیب قرار گرفت. در نهایت مکافی متهم و زندانی شد.

ظاهرا استفاده از توئیتر برای تبلیغ ارزهای دیجیتال جرم محسوب می‌شد و برای آن جریمه و حبس در نظر گرفته شده بود.

در اکتبر سال گذشته، وقتی که مکافی در حال فرار بود، در فرودگاه بین‌المللی بارسلونا دستگیر و در اسپانیا زندانی شد و منتظر استرداد خود به آمریکا ماند. متاسفانه در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۱، در روزی که استرداد او به آمریکا تائید شد، او در سلول خود مرده پیدا شد.

اگرچه عموم مردم مرگ او را خودکشی می‌دانند. اما بنا به گفته خود جان مکافی، او هرگز خود را نمی‌کشد. او حتی یک خالکوبی برای اثبات حرفش انجام داده بود.

مکافی یک یاغی واقعی بود، اما در مورد ایلان ماسک به نظر می‌رسد که فقط پرچم‌دار نوع خود محسوب می‌شود. با این حال، ماسک دور از دسترس به نظر می‌رسد، حرفی که دیگر برای مکافی صدق نمی‌کند.

چرا ایلان ماسک از توئیتر قدغن نمی‌شود؟

شاید به خاطر این باشد که او چهره‌ی آینده است. بهرحال پیش از همه چیز، او نماد فردگرایی و تعقل بر اساس کشف شهودی است.

فقط به این خاطر اینکه که کسی در توئیتر تحلیل می‌نویسد، دلیل نمی‌شود که یک متخصص باشد.

تکنولوژی برای ما و خصوصا سلبریتی‌ها، فضایی جهانی برای مبادله ایده‌ها و باورها ساخته است. در هیچ نقطه تاریخی دیگری، مردم چنین ابزاری برای تبادل اندیشه‌های خود نداشتند.

شاید بهترین مهارتی که ما می‌توانیم یاد بگیریم، مهارت پرورش تفکر و عقاید شخصی و نگاه انتقادی است.

منبع: altcoininvestor.medium.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا