آیا گری‌اسکیل در پامپ و دامپ کردن بیت‌کوین نقش دارد؟

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از تراست‌نودز، صندوق تراستِ شرکت گری‌اسکیل در ماه نوامبر هر هفته حدود ۲۵۰ میلیون دلار سهام با پشتوانه بیت‌کوین منتشر می‌کرد. این مبلغ در ماه دسامبر به هفته‌ای نیم میلیارد دلار افزایش یافت و سپس در ژانویه ۲۰۲۱ از یک میلیارد دلار عبور کرد.
ناشران این سهام (سرمایه‌گذاران یا مؤسسات معتبر) قبل از اینکه بتوانند آنها را در بازارهای فرابورس بفروشند، باید برای شش ماه آنها را نگه می‌داشتند (قفل میکردند).
این شش ماه به پایان رسیده است و درست همان‌طور که از ماه نوامبر تا ژانویه افزایش حجم معاملات را شاهد بودیم، اکنون شاهد افزایش روند آزادسازی سهام از ماه می تا ژوئن هستیم.

این تا حدودی مربوط به افزایش قیمت بیت‌کوین و سپس سقوط آن در دوره مشابه شش ماهه با ۲۵۰۰۰ بیت‌کوین به ارزش حدود یک میلیارد دلار است که باید از ۱۷ تا ۱۹ ژوئن قفل می‌شد. پس از آن سهام‌های جدید قابل آزادسازی به صفر رسید.

قیمت سهام GBTC دارای یک اضافه بها (پریمیوم) قابل توجه ۴۰ درصدی نسبت به قیمت اسپات در دسامبر بود و پس از رسیدن به ۳۲٪ در ماه ژانویه، به ۱۰٪ در همان ماه افت کرد. اکنون نرخ این اضافه بها ۱۲٫۷۸٪ است و در ماه می به ۲۲-٪ نیز رسیده بود.

بیشتر بخوانید: آموزش ولت ترون لینک پرو

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که مقدار قابل‌توجهی از این انتشار سهام در حدود شش ماه قبل با هدف آربیتراژ (کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار) از این اضافه بهای بزرگ صورت گرفته است، به طوری که با کاهش اضافه بها به رقم صفر در ماه فوریه، میزان انتشار سهام نیز کاهش پیدا کرد و اکنون در همین ماه به ۱۲٫۷۸٪ افزایش یافته است.

از آن زمان تاکنون فقط جریان خروجی در بیت‌کوین وجود داشته است، اما فقط مقادیر کمی بین ۳۵ تا ۱۰۰ واحد بیت‌کوین با این حال این جریان خروجی مداوم و تقریباً روزانه بوده است.

بخشی از آن احتمالاً خود گری‌اسکیل بوده که سهام خود را خریداری کرد تا آنها را برای بیت‌کوین بازخرید کند، بنابراین با «سوزاندن» سهام، عرضه کل را کاهش داد.

عکس‌کننده این افزایش تقاضا است.

این چرخه شاید غیراخلاقی باشد زیرا اگر این بیت‌کوین‌ها فروخته شوند و قیمت کاهش یابد، جذابیت GBTC حتی کمتر شده و این امر منجر به بازخرید بیشتر بیت‌کوین تا زمان رسیدن به یک تعادل می‌شود.

این تعادل می‌تواند با پیش‌بینی سرمایه‌گذاران از قیمت بیت‌کوین در شش ماه آینده ایجاد شود. اگر آنها پیش‌بینی کنند که قیمت بالاتر از سطح فعلی خواهد بود، به جای خرید بیت‌کوین در بازار اسپات، ممکن است فقط سهام GBTC را خریداری کنند، زیرا سهام GBTC تحت پشتوانه بیت‌کوین است و می‌تواند در ازای بیت‌کوین بازخرید شود.

نقش بیت‌کوین اسپات:

با این وجود تا زمانی که اضافه بهای سهام GBTC افزایش نیابد، این مسئله تأثیری بر قیمت بیت‌کوین نخواهد داشت. چراکه در هنگام افزایش اضافه بها، دارندگان سهم می‌توانند از روش ایجاد انگیزه برای انتشار سهام GBTC سود ببرند، که این به معنی خرید بیت‌کوین اسپات است زیرا این سهم‌ها تحت پشتوانه بیت‌کوین واقعی هستند.

این دینامیک جدید ممکن است بعد از هفته ‌آینده ایجاد شود زیرا پس از آن سهام بیشتری آزاد نخواهد شد، و در نتیجه عرضه جدید در نهایت به تعادل خواهد رسید و پس از آن سهم منطقی‌تر از خرید سهام یا خرید مستقیم بیت‌کوین اسپات منتشر خواهد‌ شد.

خرید بیت‌کوین اسپات خصوصاً برای مؤسساتی که آزادی بیشتری در تخصیص سرمایه به سهام به نسبت تخصیص سرمایه به کامودیتی‌ها دارند، صدق می‌کند.
این مؤسسات عامل اصلی افزایش انتشار سهام GBTC بودند. قیمت بیت‌کوین منعکس‌کننده این افزایش تقاضا است.

با این وجود شش ماه دوره انسداد (Lockup) سهام GBTC و تمایز بین سرمایه‌گذاران معتبر و سایر افراد ممکن است به شکل دست‌کاری در بازار که ممکن است به معنی یک پامپ و دامپ کامل نباشد، اما به روندهای صعودی و نزولی شدت بخشد، در عرضه و تقاضا تداخل ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: مقدمه ای بر تحلیل درون زنجیره ای

این مؤسسات اکنون گزینه‌های زیادی در ETF های کانادایی و ETN اروپایی که احتمالاً مقداری از تقاضای گری‌اسکیل را کاهش داده‌اند دارند، امری که ممکن است خود به این کاهش انتشار سهام کمک کرده باشد.

این ETF ها و ETN ها محدودیت شش ماهه ندارند و به طور در آنها کلی تمایزی بین سرمایه‌گذاران معتبر و بقیه افراد وجود ندارد، بنابراین تعادل بین عرضه و تقاضا را به طور مداوم و طبیعی منعکس می‌کنند.

برخی از آنها به سرمایه بازار یک میلیارد دلار رسیده‌اند، اما گری‌اسکیل با ۲۲ میلیارد دلار سرمایه با فاصله بزرگ‌ترین صندوق حال حاضر محسوب می‌شود.

این رقم در مقایسه با سرمایه بازار ۶۲۲ میلیارد دلاری بیت‌کوین کوچک به شمار می‌آید، اما اکثر جریان ورودی گری اسکیل طی یک دوره کوتاه‌مدت صورت گرفت. در حالی که جریان خروجی در ماه‌های گذشته (هم بازخرید مستقیم بیت‌کوین و هم کاهش قیمت اسپات از طریق انتشار سهام خود که تقاضا برای بیت‌کوین در بازار عادی را کاهش می‌دهد) تدریجی و مداوم بوده است.

با این وجود گری اسکیل خود اضافه بها یا کاهش قیمت را ایجاد نکرد، این شرکت تقاضا برای بیت‌کوین را ایجاد کرد، اما طرح مصنوعی و تا حدودی دست‌کاری شده آن ممکن است تا حدی مشابه یک پامپ و دامپ باشد.

منبع: Trustnodes.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا