آیا سرویسهای بازگردانی کیف پول‌ رمزارزها واقعاً کارسازاند؟

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از آلت‌کوین‌باز: با رشد بازارهای رمزارز در سال ۲۰۲۱، شمار کاربران و انواع والت‌ها افزایش یافته، که این موضوع به نوبه خود منجر به افزایش خدمات ریکاوری (بازیابی کیف پول) شده است. بدیهی است که با افزایش سرمایه‌گذاران، تریدرها و کاربران رمزارز، شمار افرادی که به هر دلیل دسترسی به کیف پول خود را از دست می‌دهند نیز افزایش می‌یابد.

این روزها، سرویس‌های بازیابی کیف پول (Recovery services) بسیار زیاد شده‌اند و با یک جستجوی ساده در اینترنت، صفحات پرشمار آنها ظاهر می‌شود. سؤال اصلی کاربران این است: آیا این سرویسها قابل‌اعتماد هستند و آیا توان انجام این کار را دارند؟ شاید کسانی که نمی‌توانند به کیف پولهای خود دسترسی داشته باشند، برای امتحان کردن آنها دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

و اما افزایش خدمات بازیابی کیف پول سؤالی دیگر برمی‌انگیزد. اینکه «اگر شرکت‌های شخص ثالث بتوانند به این راحتی به کیف‌پولها دسترسی پیدا کنند، آیا اصلاً والت‌های رمزارز امنیت دارند؟»

بازیابی کیف پول امکان‌پذیر است … اما … :

برای مثال شرکت‌هایی مانند KeychainX ادعا می‌کنند که توان بازیابی رمزهای عبور یا PIN از دست رفته را دارند و حتی قادر به رمزگشایی عبارت «دوازده کلمه‌ای نامانیک (mnemonic)» شما در اطلاعات بلاکچین هستند. به گفته این شرکت، اگر کاربر اطلاعاتی بیشتر از کلید عمومی کیف پول خود داشته باشد، احتمال باز کردن قفل کیف‌پول وجود دارد.

این شرکت ادعا می‌کند که فقط در شش ماه گذشته، کیف پول ۱۰۰ مشتری را بازگردانی کرده است. KeychainX می‌گوید، به‌منظور باز کردن قفل کیف‌پول‌هایی که کاربران رمز آن را فراموش کرده‌اند، یک الگوریتم هوشمند سفارشی توسعه داده است.

کی‌چین‌ایکس همچنین اظهار داشت که در اواخر ماه ژوئن، برای کمک به یک سرمایه‌گذار که قفل کیف‌پول شش‌ساله‌ی حاوی ۱۰ میلیون دوج‌کوین خود از دست داده بود، از این سیستم استفاده کرده است. برای بازیابی عبارات seed نامانیک، از یک سیستم پرقدرت مشابه نیز استفاده شده است. با این حال، بازیابی اطلاعات تنها در صورتی امکان دارد که مشتری تعدادی از آن دوازده کلمه نامانیک را به یاد داشته باشد.

KeychainX می‌گوید که هنوز بیش از ۳۰۰ کیف پول پیش فروش‌شده‌ی اتریوم در جنسیس بلاک (Genesis Block) گم شده است. میزان موجودی آنها از ده‌ها ETH ​​تا بیش از ۱۰،۰۰۰ ETH است و هرگز مدعی برای مالکیت آنها پیدا نشد.

رسیدن به غیرممکن؟

این شرکت تنها یکی از شرکت‌های پرتعدادی است که مدعی شده میتواند به آن چیزی که به اعتقادی بسیاری غیرممکن است، برسد. با این حال، مهمترین نکته اینجاست که این شرکت برای بازیابی حداقل نیاز به بخشی از اطلاعات دارد.

قابل به ذکر است که کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز در معرض زیان و سرقت قرار دارند؛ در سال گذشته هزاران مشتری لجر (Ledger) با خسارتهای زیادی مواجه شدند. کمپانی لجر خود هیچ کمک یا غرامتی به مشتریانی که به دلیل نفوذ هکرها به سرور و حملات مهندسی اجتماعی، سرمایه خود را از دست داده‌اند، ارائه نکرده است.

باید گفت که اکثر کیف‌پول‌ها به شرط ایمن نگاه داشتن اطلاعات کلیدی ارزشمند خود، هنوز ایمن هستند. با این حال، روز به روز بر تعداد راه‌حل‌ها، برای بازیابی کیف‌پول کسانی که دسترسی خود را از دست داده‌اند اما بخشی از اطلاعات را هنوز به یاد دارند، افزوده می‌شود.

منبع: altcoinbuzz.io

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا