آموزش تحلیل تکنیکال؛ طریقه معامله در الگوی پرچم

آموزش تحلیل تکنیکال؛ طریقه معامله در الگوی پرچم

در این قسمت از سری آموزش های تحلیل تکنیکال به بررسی یکی از الگوهای قیمتی مهم یعنی الگوی پرچم می پردازیم. الگوی پرچم که از سری الگو های ادامه دهنده یا Continuous Pattern می باشد به معامله گران کمک می کند تا بتوانند در نقطه ای مناسب وارد یک روند قدرتمند شوند. الگوهای ادامه دهنده بدین معنا هستند که ما با شناسایی آنها انتظار داریم روند جدیدی در جهت روند پیشین خود شکل دهند.
در واقع الگوی پرچم زمانی تشکیل می شود که حجم زیادی از معامله گران سود خود را دریافت کرده و از بازار خارج شده اند. واکنش قیمت به این خروج یک اصلاح قیمتی بوده که به شکل یک کانال که مخالف جهت اصلی روند ایجاد می شود شکل می گیرد. همچنین این توقف قیمتی، فرصتی برای معامله گرانی که روند اصلی را از دست داده اند، به وجود می آورد تا بتوانند وارد بازار شوند.

انواع الگوی پرچم

الگوی پرچم از دو بخش «میله پرچم» (Flag Pole) و «پرچم» (Flag) تشکیل می شود و دقیقاً مانند سایر الگوهای قیمتی، این الگوی نیز دو نوع اصلی دارد:
– الگوی پرچم صعودی (Bullish Flag Pattern)
– الگوی پرچم نزولی (Bearish Flag Pattern)

انواع الگوی پرچم

میله پرچم در واقع همان روند اصلی بوده که معامله گران انتظار دارند ادامه روند نیز به همان سمت بوده و خود پرچم یک «ادغام قیمتی» (Consolidation) می باشد. معامله گران برای شناسایی و معامله کردن با استفاده از این الگو نیازمند به شناخت کافی از مبانی Price Action و همچنین کار با اندیکاتور Volume دارند. در مثال زیر که مربوط به جفت ارز LINK/USDT در بازه زمانی یک روزه است، مرحله به مرحله یک الگوی پرچم صعودی را بررسی می کنیم.

الگوی پرچم در جفت ارز link/usdt

الگوی پرچم صعودی در جفت ارز LINK/USDT:

در ابتدا مشاهده می کنید که قیمت با شکستن خط مقاومت ۵ دلار، وارد یک کانال صعودی قدرتمند شده و خریداران موفق شده اند این کانال را تا محدوده قیمتی ۹ دلار نیز هدایت کنند (نقطه ۱). پس از برخورد قیمت با محدوده مقاومت جدید، بسیاری از معامله گران سود حاصل از این روند صعودی را دریافت نموده و از بازار خارج شده اند و در نتیجه این خروج، قیمت وارد یک کانال جدید شده است (نقطه ۲).
کانال جدید برخلاف روند اصلی، یک کانال نزولی است. اگر به اندیکاتور Volume دقت کنید متوجه می شوید که حجم معاملات با ورود به کانال جدید کاهش چشمگیری داشته است. همچنین با دنبال کردن حجم معاملات مشاهده می کنید که تقریباً در انتهای کانال یک کندل نزولی با سایه بلند و حجم معاملاتی زیاد ساخته شده است.

تحلیلی که از این کندل می تواند داشت، ورود حجم زیادی سرمایه از سوی اشخاصی می باشد که روند صعودی قبلی را از دست داده و با شناسایی آن نقطه به عنوان یک کف قیمتی، وارد بازار شده اند. قیمت ارز پس از ورود سرمایه های جدید مجدداً وارد یک روند صعودی شده و موفق گشته از کانال قبلی خود خارج و الگوی پرچم مذکور را تکمیل نماید(نقطه ۳).

ادغام قیمتی در الگوی پرچم:

مهم ترین بخش این الگو در واقع خود پرچم یا ادغام قیمتی می باشد که در بین دو روند به وجود می آید. در ادامه چند نکته مهمی که معامله گران می باید در این بخش مد نظر قرار دهند را بیان می کنیم:

– در پرچم باید حداقل دو نقطه برخورد از بالا و پایین وجود داشته باشد.

بررسی الگوی پرچم

– روند پرچم، حدوداً ۴۰ تا ۶۰ درصد میله پرچم اصلاح قیمتی دارد.

طریقه معامله در الگوی پرچم

-پس از Break out، باید منتظر کندل تأیید نیز باشیم تا بتوانیم به الگوی خود استناد کنیم. کندل تأیید کندلی است که بتواند بالای سایه کندل قبلی خود بسته شود.

breakout و تأیید

اهداف قیمتی:

در الگوی پرچم دو هدف قیمتی وجود دارد:
۱- فاصله بین Breakout و انتهای میله پرچم.
۲- از نقطه Breakout به اندازه طول میله پرچم.

اهداف قیمتی در الگوی پرچم

البته این نکته در نظر داشته باشید که این اهداف قیمتی باید با نقاط حمایتی و مقاومتی شما بررسی شده و احتمال چند درصد اختلاف نیز لحاظ گردد. بهترین نقطه برای خروج از بازار و کسب سود، مقداری پایین تر از خط مقاومت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا