آشنایی با انواع روند و اهمیت آن‌ها

آشنایی با انواع روند و اهمیت آن

همانطور که می دانید، روندها (Trends) جهت حرکت قیمت را در گذشته نشان می دهند. از آنجا این روندها نشان دهنده قدرت و تمایل سرمایه گذاران است، تا وارد نشدن فشاری قوی تر برخلاف جهت بازار نمی توان انتظار بازگشت جهت آن را داشت. لذا این مقاله جهت آشنایی با انواع روند ها برای شما عزیزان تهیه شده ُ تا توانایی تصمیم گیری بهتری در بازار متلاطم رمزارزها داشته باشید.

روند صعودی یا up trend

روند صعودی یا Up Trend:

در این نوع روند، فشار خریداران پیوسته قدرتمندتر بوده و با توجه به بیشتر بودن حجم تقاضا نسبت به عرضه آن، قیمت در حال افزایش است. البته به این معنا نیست که قیمت کالای مذکور پیوسته در حال افزایش باشد، بلکه پس از هر فشار افزایشی، مقداری کمتر از رشد قبلی ریزش کرده و پس از حمایت مجدد، به مسیر افزایشی خود ادامه می دهد (مثال تصویر ۲). در چنین بازاری ورود با پوزیشن لانگ (Buy) در نزدیکی سطح حمایت (Support Area) توصیه می شود.

روند نزولی یا down trend

روند نزولی یا Down Trend:

این نوع روند برخلاف نوع قبلی، ناشی از فشار فروشندگان است. در چنین بازاری حجم عرضه بیشتر از تقاضا بوده و به طبع آن قیمت رو به کاهش است. به اینگونه که قیمت کالا، سهام یا جفت ارز پس از هر کاهش، مقداری کمتر از افت پیشین خود بازگشته و پس از برخورد به محدوده مقاومت (Resistance Area) به مسیر کاهشی خود ادامه می دهد (مثال تصویر ۳). در چنین بازاری ورود با پوزیشن شورت (Sell) در نزدیکی سطح مقاومت توصیه می گردد.

روند خنثی یا sideways market

روند خنثی یا Sideways Market:

در بازارهای بدون روند، قیمت به صورت پی در پی در حال نوسان بین دو خط حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) است (مثال تصویر ۴). در چنین روندی که محبوبیت زیادی بین اسکالپرها (Scalpers) دارد، فشار خریداران و فروشندگان یا به بیانی دیگر حجم عرضه و تقاضا برابر است و هیچ یک از این گروه توانایی غلبه بر گروه مقابل را ندارند. در چنین بازاری معامله های کوتاه مدت با خرید در نزدیکی محدوده حمایت و فروش آن پس از رسیدن قیمت به محدوده مقاومت توصیه می شود.

البته لازم به ذکر است که ورود در بازارهایی با روند خنثی، دارای ریسک بیشتر نسبت به دو نوع قبلی است. چراکه تجربه ثابت کرده که قیمت، تمایل به حرکت در جهتی مشخص داشته و در صورت بروز تغییر در روند، این امکان وجود دارد که ضرر زیادی متحمل شوید.

امیدواریم این مقاله به آشنایی شما با انواع روند و درک هرچه بیشتر شما از اهمیت آن کمک کرده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا