با استیبل کوین DAI بیشتر آشنا شویم

استیبل کوین dai

کمتر کسی را می‌توان یافت که در بازار ارزهای دیجیتال فعال بوده و با استیبل‌کوین هایی مثل تتر کار نکرده باشد. استیبل‌کوین های دلاری که در بسیاری مواقع ما را از خطر ریزش قیمت در امان نگاه داشته و در برخی موارد صرفاً برای اضافه کردن سرمایه به کوین‌هایمان دست به خرید آن‌ها زدیم. الحق هم علیرغم متمرکز بودن آن‌ها، نقش بسیار مهمی در رشد این بازار ایفا کرده‌اند.

اما همانطور که ذکر شد، همه این استیبل‌کوین ها متمرکز هستند. ماهیت آن‌ها اینگونه است که برای برابر نگه داشتن قیمت یه واحد تتر دقیقاً برابر با یه واحد دلار آمریکا لازم است به ازای هر تتری که تولید می‌شود، یک دلار آمریکا به مخزن تتر اضافه شود تا گواه این برابری باشد. همین مسئله درباره تمامی استیبل‌کوین های مشابه مانند USDC و BUSD هم صدق می‌کند. اما مدتی است نمونه دیگری و کمی غیرقابل باور از استیبل‌کوین پا به عرصه نهاده و به صورت کاملاً غیرمتمرکز و بدون وابستگی به حضور فیزیکی دلار آمریکا، برابری خود را با آن حفظ کرده و در صرافی های غیرمتمرکز هم محبوبیت خوبی به دست آورده است.

با استیبل‌کوین کوین Dai بیشتر آشنا شوید:

میکردائو (MakerDAO) پروژه‌ای است که با هدف ایجاد ثبات قیمتی در بازارهای غیرمتمرکز (DeFi) به وجود آمده است. این پروژه با معرفی دو توکن MKR و Dai دست به چنین اقدامی زده است. در واقع MKR توکن این پروژه با قیمت شناور و Dai استیبل‌کوین آن است که قیمتی برابر با دلار آمریکا دارد. این پروژه برحسب شناخت ماهیت طبیعی بازارها، سعی می‌کند حجم عرضه و تقاضا طوری به حد برابر رسانده که قیمت استیبل‌کوین این پروژه همیشه برابر با یک دلار باقی بماند.

تفاوت استیبل‌کوین های متمرکز با غیرمتمرکز چیست؟

اغلب فعالان بازار با این دو مفهموم آشنایی دارند. اما در مبحث استیبل‌کوین ها با توجه به نبود بلاکچینی اختصاصی و همچنین نبود Node های اختصاصی، درک این مسئله کمی پیچیده می‌شود. برای مثال تصور آن دشوار است که رمزارزی مانند تتر، درحالی که خود از بلاکچین های دیگر استفاده می‌کند، به خودی خود و بدون نیاز به مرجعی متمرکز قیمت ثابتی در مقایسه با دلار داشته باشد. برای درک بهتر آن با ما همراه باشید.

استیبل‌کوین های متمرکز:

این دسته از استیبل‌کوین ها که آغازگر کلی این نوع رمزارزها بودند، با وابستگی به سازمانی، دقیقاً به ازای هر واحد رمزارز خود که تولید می‌کنند یک واحد دلار آمریکا در مخزن خود نگه می‌دارند. در واقع این نوع استیبل‌کوین ها با ذخیره واقعی دلار آمریکا، ارزش آن را حفظ می‌کنند. از این دسته استیبل‌کوین ها می‌توان به تتر (USDT)، دلار بایننس (BUSD) و USDC اشاره کرد.

استیبل‌کوین های غیرمتمرکز:

این دسته استیبل‌کوین ها با کم و زیاد کردن حجم در گردش بازار و برابر سازی عرضه و تقاضا باهم، قیمت آن را با معیار خود (دلار آمریکا)، تطابق می‌دهند. این کار بدون دخالت دست و از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) از پیش تعیین شده انجام می‌شود. برای مثال قرارداد پشت پروژه میکردائو تشخیص می‌دهند که در صورت کم شدن حجم Dai و بالا رفتن تقاضا، به میزان نیاز از این رمزارز وارد بازار کند و از حجم پشتوانه آن (اغلب ETH و MKR) کم کند تا قیمت در سرجای خود باقی بماند.

و اما چرا حضور استیبل‌کوین های غیرمتمرکز اهمیت دارد؟

خاطره غم انگیز حمله SEC به ریپل فراموش شدنی نیست. حمله ای که در دشمنی قدرت‌های جهانی و نظام بانکداری نسبت به ارزهای دیجیتال ریشه دارد. از طرفی دیگر شایعات احتمال نبود دلار کافی برای برابرسازی نرخ تتر کم شنیده نمی‌شود. تصور کنید اگر این شایعات روزی به واقعیت بپیوندد و اثبات شود که یکی از سازمان های پشت این استیبل‌کوین های متمرکز ذخیره کافی برای تسویه نداشته باشد، چه بلایی سر قیمت آن خواهد آمد؟

اینجاست که حضور یک استیبل‌کوین غیرمتمرکز، که قابلیت تخلیه پشتوانه نداشته باشد بیشتر درک می‌شود. چرا که حضور یک انسان یا سازمان به عنوان معتمد برای حفظ دارایی دیگران و همچنین حملات پی در پی دولت‌ها، می‌تواند به متمرکزها و همچنین دارندگان توکن آن‌ها آسیب جدی وارد کند، درحالی که در صورت غیرمتمرکز بودن، راهی برای آسیب عمدی وجود نداشته و دقیقاً مانند بیت‌کوین (در مقایسه با ریپل در زمان شکایت SEC) همچنان رمزارز قابل اتکایی باقی می‌ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا