چند اصطلاح رایج در میان تریدرها

چند اصطلاح رایج میان تریدرها

کار در بازارهای مالی هم مانند هر شغل دیگری اصطلاحات و عبارات مخصوص به خود را دارد. برخی از این اصطلاحات کلماتی ساخته شده مخصوص استفاده در دنیای معامله گران بوده و برخی دیگر خود به خود به وجود آمده اند. چنانچه شما یک تازه کار در دنیای ارزهای دیجیتال یا بازارهای مالی مشابه مانند فارکس باشید، برای درک کلیه مباحثی که سایر افراد حاضر در بازار به کار می برند نیاز دارید تا با الفبای این کار آشنا شوید.

به همین جهت تیم آموزشی کوین گراف این مقاله را برای آشنایی شما با برخی از پرکاربردترین اصطلاحات رایج در میان تریدرها تهیه کرده است.

۱- جفت ارز (Currency pair):

جفت ارز به معنای انتخاب دو ارز متفاوت و معامله آنها روبروی همدیگر می باشد. در واقع شما در هنگام معامله در بازار ارزهای دیجیتال یا فارکس یک ارز را جایگزین ارزی دیگر می کنید، مانند فروش «تتر» در قبال «بیت کوین». در جفت ارز، یک ارز پایه (Base Currency) و یک ارز قیمت گذاری شده (Quto Currency) وجود دارد.

هنگام تماشای نمودار BTC/USDT، بیت کوین به عنوان ارز پایه در نظر گرفته شده و نمودار به شما می گوید که چه مقدار تتر (که ارز قیمت گذاری شده می باشد) برای خرید یک واحد بیت کوین لازم است.

۲- بازار گاوی و خرسی:

عبارات بازار گاوی (Bull Market) و بازار خرسی (Bear Market) در واقع برای تعیین جهت بازار به دو سمت صعودی و نزولی استفاده می شوند. هنگامی که حجم خریداران نسبت به فروشندگان بیشتر بوده و در نتیجه این اختلاف قدرت، روند بازار یک روند صعودی شده و ما اصطلاح بازار گاوی را به کار می بریم. عکس این ماجرا و هنگامی که بازار در دست فروشندگان باشد، وارد یک بازار خرسی شده ایم و قیمت رو به کاهش می رود.

جدا از روند اصلی در علم تحلیل تکنیکال با نام گذاری گاوی و خرسی بر انواع الگوی های قیمتی یا شمعی در سریع ترین حالت ممکن و با استفاده از کم ترین حجم کلمات منظور خود را از روند بازار به مخاطب می رسانیم. این نام گذاری بر اساس خلق و خوی وحشی این دو حیوان و حمله غیر قابل پیش بینی آنان صورت گرفته است.

۳- حمایت و مقاومت (Support & Resistant):

منظور از محدوده و یا خط مقاومت نقطه ای از قیمت است که فروشندگان زیادی در آنجا حضور داشته و هنگامی که قیمت یک ارز به آن محدوده برسد، به دلیل حجم فروش زیاد توانایی عبور از آن را نداشته و در نتیجه همراه با تغییر روند، قیمت نزول می کند.

محدوده یا خط حمایت برعکس مقاومت به نقطه ای گفته می شود که حجم زیادی خریدار در آنجا منتظر بوده و پس از برخورد قیمت به آن نقطه موفق می شوند تا جلوی ریزش بیشتر قیمت را بگیرند

یکی از کلیدی ترین توانایی های یک تحلیل گر شناسایی این نقاط بوده و هر موقع که یک معامله گر بهتر بتواند این نقاط را تشخیص دهد، می تواند معاملات موفق تری داشته باشد.

نقاط حمایت و مقومت (Support & resistant)

۴- شکست قیمتی (Break Out):

هنگامی که قیمت با لبه یک کانال قیمتی و یا با نقاط حمایتی و مقاومتی برخورد داشته و خریداران یا فروشندگان موفق شوند با قدرتی خود از این محدوده عبور کنند و یا در واقع آن خط حمایتی و یا مقاومتی را بشکنند، «شکست» یا BreakOut اتفاق افتاده است.

در واقع معامله گران روند، اشخاصی هستند که در هنگام رخ دادن این شکست ها با شناسایی به موقع آنان، سوار بر روند شده و معامله می کنند. شکست هم می تواند از پایین یا نقطه حمایت صورت گرفته و قیمت را وارد یک کانال نزولی کند و همچنین می تواند از خط مقاومت عبور کرده و بازار را در اختیار گاوها قرار دهد.

شکست قیمتی (Break Out)

۵- اصلاح قیمتی (Pull Back):

با یک توضیح ساده و عامیانه می توان گفت، اصلاح قیمتی در واقع همان نفس گرفتن بازار بوده که قیمت پس از طی کردن یک روند به آن نیاز داشته تا بتواند دو مرتبه جریان اصلی خود را ادامه دهد. اصلاح قیمتی هم می تواند هنگام نزول قیمت رخ دهد که در آن صورت با اصلاح صعودی مواجه خواهیم شد و همچنین می تواند هنگام بالا رفتن قیمت رخ بدهد که در این صورت اتفاق پیش رو اصلاح نزولی است.

اصلاح قیمت در واقع یک فرصت برای جا ماندگان بازار بوده تا بتوانند وارد بازار شده و سوار بر امواج به سود رسیده و یا از بازار خارج شده و ضرر خود را به حداقل برسانند. ناگفته نماند که شناسایی اصلاح قیمت و تشخیص موفق بودن یا نبودن آن عاملی مهم در تشخیص روند به شمار می رود.

اصلاح قیمتی (Pull Back)

۶- موقعیت خرید و فروش (Short / Long Position):

بازار ارزهای دیجیتال نیز مانند فارکس، یک بازار دوطرفه می باشد. این بدان معناست که معامله گر این امکان را دارد که در هر دو حالت بالا رفتن قیمت و یا پایین آمدن آن وارد معامله شده و به سود برسد. ورود به بازار هنگام بالا رفتن قیمت و خرید را اصطلاحاً Long Position و فروش ارز را Short Position می نامیم. برای درک بهتر این مطلب می توانیپ مقاله «هرآنچه لازم است درباره پوزیشن شورت بدانید» را مطالعه کنید.

۷- روند خنثی (Range یا Consolidation):

روند خنثی به زمانی گفته می شود که قیمت در میان دو ناحیه مقاومتی و حمایتی قرار گرفته است. در این شرایط نه خریداران قدرت شکست ناحیه مقاومت را داشته و نه فروشندگان می توانند از خط حمایت عبور کنند. نتیجه این نبرد یا ادغام، ایجاد یک روند خنثی خواهد بود. این نقاط بهترین زمان برای معامله گران کوتاه مدت بوده تا بتوانند با استفاده از آن و با استفاده از قانون خرید در پایین و فروش در بالا به سود برسند.

روند خنثی (Range یا Consolidation)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا