هر آنچه لازم است درباره پوزیشن شورت یا همان پوزیشن سل بدانید

هر آنچه لازم است درباره پوزیشن شورت (Short) بدانید

چنانچه از فعالان در بازارهای مالی باشید حتماً با اصطلاح پوزیشن شورت (پوزیشن سل) برخورد کرده‌اید. در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی کوین‌گراف قصد داریم تا شما را با تعریف این عبارت، نوع عملکرد و ابزاری که جهت استفاده از آن وجود دارد آشنا کنیم.

فرض کنید در حال کار در یک بازار مالی هستید. بعد از مطالعه و تحلیل روی یک شاخص قیمتی، می‌توانید یک روند صعودی را پیش‌بینی کنید. اقدامی که پس از آن انجام می‌دهید خرید آن در قیمتی مناسب بوده تا با فروش آن در قیمتی بالاتر به سود برسید. حال چه اتفاقی می افتد اگر شما متوجه یک افت احتمالی در قیمت شوید؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با بزرگترین بازارهای مالی جهان

قاعدتاً اگر آن شاخص یا رمزارز را داشته باشید می‌فروشید تا جلوی ضرر احتمالی خود را بگیرید. در این‌صورت می‌توانید بعد از اتمام روند نزولی مجدداً وارد بازار شده و حجم بیشتری از آن را تهیه کنید. ولی آیا راهی وجو دارد که اگر شما آن رمزارز یا شاخص را نداشتید، باز هم بتوانید از این تحلیل کسب سود کنید؟ اینجا است که پوزیشن شورت یا همان پوزیشن سل به کمک شما می‌آید.

پوزیشن شورت (پوزیشن سل) چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از پوزیشن شورت داشته باشیم، می‌توان اینگونه بیان کرد: زمانی که معامله‌گر روی یک روند نزولی وارد معامله شده و از پایین آمدن قیمت سود می‌کند، درواقع وارد پوزیشن شورت شده‌است. برای درک بهتر این مسئله به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید ۱۰۰ دلار در اختیار داشته و قصد دارید برای مثال در رمزارز ریپل سرمایه‌گذاری کنید. تصور می‌کنیم که قیمت هر ریپل در آن لحظه ۵۰ سنت باشد. با بررسی نمودار پیش بینی شما این است که ریپل دچار یک افت ۱۰ درصدی شده و قیمت آن به ۴۵ سنت نزول کند. در آن لحظه شما به یک صرافی مانند صرافی بایننس مراجعه کرده، ۱۰۰ دلار خود را به امانت می‌گذارید و یک معامله روی پوزیشن سل می‌بندید. صرافی بایننس ۱۰۰ دلار شما را گرفته و به همان اندازه یعنی ۲۰۰ واحد (با احتساب قیمت ۵۰ سنت) از خزانه خود ریپل به فروش می‌رساند.

بعد از انجام این معامله قیمت وارد یک روند نزولی شده و طبق پیش‌بینی شما پس از ۱۰ درصد نزول به قیمت ۴۵ سنت رسیده و در این زمان شما از بایننس می خواهید که معامله شما را ببندد. صرافی بایننس بعد از اتمام معامله، ۲۰۰ ریپلی را که فروخته بود را مجدداً با قیمت همان لحظه یعنی ۴۵ سنت خریداری می‌کند. قیمت تمام شده ۲۰۰ ریپل برای بایننس در آن لحظه ۹۰ دلار است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با مهمترین ابزارهای تحلیل قیمت

پس از انجام تمام این فرآیندها، نوبت به تسویه صرافی با کاربر است. در این معامله بایننس ۲۰۰ ریپلی که از ابتدا در اختیار داشت را برداشته و وجه شما، یعنی ۱۰۰ دلارتان به همراه ۱۰ دلار سودی که از این خرید و فروش باقی مانده به شما تحویل می‌دهد (البته قاعدتاً این معامله مانند هر معامله دیگری در هر صرافی شامل کارمزد نیز می شود). به طور کلی معاملات شورت چنین فرایندی دارند.

حال فرض می‌کنیم که پیش‌بینی شما غلط از آب درآمده و قیمت ریپل با ۱۰ درصد رشد به مرز ۵۵ سنت برسد. در اینجا شما که می‌خواهید جلوی ضرر بیشتر را بگیرید، از بایننس می‌خواهید تا این معامله را ببند. باز هم مثل مثال قبل، بایننس به محض اتمام معامله ۲۰۰ ریپل اولیه خود را خریداری می‌کند. البته با این تفاوت که این بار به جای پرداخت ۹۰ دلار مجبور به پرداخت ۱۱۰ دلار می‌شود. از آنجا که سود و زیان شما در این معامله کاملاً به عهده خودتان است، بایننس ۱۰ دلار ضرری که در این معامله متحمل شد را از پول شما کم کرده و ۹۰ دلار باقیمانده را با کسر از کارمزد به شما عودت می‌دهد.

توکن Down در بایننس

معاملات شورت گذشته از اینکه می‌تواند به مدیریت ریسک در تریدهای شما کمک کند، در مواقعی خاص می‌تواند سود قابل ملاحظه‌ای را هم عاید شما کند. این سیستم معاملاتی اولین بار به صورت مدرن در بازار فارکس مورد استفاده قرار گرفت و کم‌کم، بعد از بزرگ‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال، به این بازار نیز سرایت کرد.

روش های معاملات با استفاده از پوزیشن شورت؛

حال که با نحوه عملکرد معاملات با استفاده از پوزیشن شورت آشنا شدیم، می‌رسیم به این موضوع که چگونه می‌توانیم این روش را در معاملات خود به کار بگیریم. پیشینه راه‌اندازی پوزیشن سل در معاملات ارزهای دیجیتال به صورت جدی در صرافی BITFENIX بود، ولی درحال‌حاضر بسیاری از صرافی‌های دیگر مانند بایننس، MEXC و غیره نیز آن را پشتیبانی می‌کنند.

نکته: روش‌هایی که در این مقاله بیان می‌شود در صرافی بایننس قابل اجرا هستند.

استفاده از سیستم معاملات فیوچرز:

در سیستم معاملات فیوچرز شما به امکانات زیادی مانند خرید در پوزیشن‌ شورت و لانگ، همچنین معاملات مارجین دسترسی دارید. با استفاده از سیستم مارجین می‌توانید بیشتر از حجم سرمایه‌ای که در اختیار دارید وارد معامله شوید. همچنین گذشته از معامله با تتر، دو امکان معامله ارز محور و آپشن نیز در معاملات فیوچرز برای شما فراهم شده‌است.

در گذشته شما جهت ایجاد معامله در بایننس فیوچرز، نیازی به تکمیل پروسه احرازهویت نبود. اما متأسفانه امروزه دیگر بدون تکمیل پروسه KYC این امکان وجود ندارد. باتوجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه کاربران ایرانی، عملاً استفاده از این امکانات برای ایرانیان در این صرافی فراهم نیست. لذا توصیه می‌شود آموزش‌های مرتبط با صرافی بایننس را صرفاً برای معیار درنظر گرفته و انجام این‌گونه معاملات را، در سایر رقبای بایننس دنبال کنید.

بااین‌حال، از مزایای استفاده از این سیستم امکانات قدرتمند و دقیق این بود که کاربر می‌تواند بیشترین حد دسترسی به ابزارهای مخصوص به ترید را در کنار خود داشته باشد. از معایب آن هم می‌توان به پیچیدگی‌های نرم‌افزاری و محاسباتی اشاره کرد که برای یک کاربر تازه‌کار ممکن است کمی گیج‌کننده باشد.

استفاده از توکن‌های DOWN:

روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن روی پوزیشن سل ترید کنید، توکن‌های DOWN بایننس و سایر نمونه‌های مشابه در سایر صرافی‌ها است. توکن‌های DOWN همراه با توکن های UP، نوعی توکن اهرمی بوده که صرافی‌ها برای استفاده در ولت‌های SPOT کاربران تهیه کرده‌اند. از مزایای این توکن‌ها استفاده آسان آنان بوده که هر کاربری می‌تواند به راحتی با آنان معامله کند.

این توکن‌ها همچنین برای رمزارزهای اصلی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل و حدوداً ۲۰ رمزارز دیگر فراهم شده‌اند. مشکلی که در هنگام استفاده از این توکن ها رایج است، محاسبه قیمت آن‌هاست. قیمت این توکن‌ها با قیمت رمزارز اصلی تفاوت زیادی داشته و میزان واکنش‌پذیری آنان نیز نسبت به نوسانات بیشتر است.

در مجموع استفاده از این توکن‌ها برای یک معامله کوتاه‌مدت و چند ساعته ممکن است به شما کمک کند، ولی برای معامله حرفه‌ای روی دو پوزیشن شورت یا لانگ، استفاده از معاملات فیوچرز امکانات بسیار حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از این توکن‌ها، صرافی ابتدا از شما یک آزمون کوچک می‌گیرد، تا تمامی جنبه‌های استفاده از این نوع توکن را به شما گوشزد کند. جهت دریافت سوالات و پاسخ این آزمون به لینک زیر مراجعه کنید. البته توجه داشته باشید که این آزمون‌ها نیز در صرافی‌ها متفاوت هستند و همچنین دائماً به‌روز می‌شوند.

آزمون بایننس برای معامله توکن های آپ و دان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا