عوامل تأثیرگذار در تحلیل فاندامنتال رمزارزها

عوامل تأثیرگذار در تحلیل فاندامنتال رمزارزها

تحلیل فاندامنتال یا بنیادین به شکلی از تحلیل گفته می شود که خریدار با در نظر گرفتن رویدادها و بدون توجه به شاخص قیمتی، آینده یک ارز یا سهام را پیش بینی می کند. در این مقاله به بررسی مهم ترین نکاتی که در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال مدنظر قرار می گیرد می پردازیم.

تحلیل فاندامنتال چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است کمی بیشتر با تحلیل فاندامنتال آشنا شویم. در این تحلیل اساس کار بر این باور است که تمام تغییرات قیمت علل اقتصادی و بنیادی دارد. در مجموع این نوع تحلیل نسبت به تحلیل تکنیکال زمان بیشتری می برد زیرا باید از منابع مختلفی اطلاعات را جمع آوری کرد. اما مسلماً در سرمایه گذاری های بلند مدت بدون استفاده از این نوع تحلیل، نمی توان موفقیت چشمگیری را انتظار داشت.

بنیانگذار تحلیل فاندامنتال «بنجامین گراهام» است. او یکی از اقتصاددانان برجسته زمان خود به شمار می رفت و در بازار بورس آمریکا فعالیت قابل توجهی داشت. وی درباره این نوع تحلیل اینگونه اظهار داشت: در تحلیل فاندامنتال و بدست آوردن ارزش ذاتی اوراق بهادار عوامل زیادی مانند ضرایب قیمت ها، درآمد و پرداختی شرکت ها، همچنین حوادث و اتفاقات اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می گیرند.

با تحلیل فاندامنتال، تحلیلگر به بررسی این متغیرها پرداخته و اثرات آن را در آینده قیمت یک سهام یا اوراق بهادار بررسی می کند. بنجامین گراهام با بیان این نکات اصول اولیه این تحلیل را را بنا نهاد و نام خود را به عنوان پدر تحلیل فاندامنتال ثبت نمود.

تحلیل فاندامنتال برای اوراق بهادار به شکلی است؟

حال برای درک بهتر مفهموم نکات ذکر شده توسط بنجامین گراهام، به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما یک معامله گر سهام بوده و یک شرکت نوپای آلمانی که حوزه فعالیت آن، خودروهای هوشمند و تمام برقی می باشد را بررسی می نمایید. یکی از عواملی که شما در این تحلیل معیار قرار می دهید، کشوری است که این شرکت در آن ثبت شده است.

بیشتر یخوانید: تاریخچه تحلیل تکنیکال

برای این کار باید اقتصاد آلمان و سیستم مدیریتی این کشور را بررسی نموده و تخمین بزنید که با توجه به شرایط فعلی و سیاست های حاکم در این کشور آینده اقتصادی آن به چه شکلی خواهد بود.

از آنجایی که آلمان فعالیت بسیار وسیعی در صنعت خودرو سازی داشته و بسیاری از برندهای شماره یک این بازار مانند Mercedes Benz ،BMW و Audi در این کشور متولد شده اند، می توان ثبت این شرکت در آلمان را یک امتیاز مثبت در تحلیل فاندامنتال در نظر گرفت.
عامل حایز اهمیت دیگر، شرکای تجاری آن شرکت هستند. برای مثال این شرکت با کمپانی های قدرتمندی مانند گوگل یا نیسان طرف قرارداد است. از آنجا که کمپانی های نامبرده، تاکنون فعالیت‌های گسترده و قدرتمندی در حوزه خودروهای هوشمند داشته اند، این نیز، به عنوان یک امتیاز مثبت در نظر گرفته می شود.

از عوامل پر اهمیت دیگر می توان به میزان سرمایه این شرکت، ارزش اوراق بهادار آن و مقدار سهامی که عرضه اولیه شده، اشاره کرد. همچنین واکنش مردم و روانشناسی بازار نیز باید زیر نظر گرفته شود. بر فرض پس از بررسی متوجه می شوید که اغلب مردم اروپا از کمپانی های خودروسازی مدرن مانند تسلا موتورز بیشتر استقبال کرده اند.

با در نظرگرفتن تمام این عوامل و همچنین این موضوع که آینده خودروسازی در جهان به سمت خودروهای هوشمند و تمام برقی خواهد رفت، می توانید پیش بینی کنید که این سهام تا چه میزان می تواند در آینده رشد کند.

تحلیل فاندامنتال در ارزهای دیجیتال

تا اینجا با پایه های تحلیل فاندامنتال آشنا شدیم. اما سهام و اوراق بهادار با ارزهای دیجیتال تفاوت زیادی دارند. چراکه معیارهای معمول که برای سهام در نظر گرفته می شوند، در مورد ارزهای دیجیتال صدق نکرده و در نتیجه تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال بسی دشوارتر خواهد شد.

چراکه تحلیلگر فاندامنتال ارزهای دیجیتال، علاوه بر موارد یاد شده در مثال فوق باید از دانش فنی خوبی بهره برده و توانایی مطالعه و درک مسیر فنی یک پروژه در حوزه بلاکچین را نیز داشته باشد.

۱- میزان عرضه و تقاضا

یک عامل مهم که اختصاصاً در تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال اهمیت بسیاری دارد، بررسی موجودی آن رمزارز است. همانطور که می دانید مقدار حداکثر بیت کوین در شبکه بیش از ۲۱ میلیون نخواهد بود که در واقع نوعی کنترل عرضه است. از آنجا که عرضه و تقاضا نقش مهمی در قیمت هر چیزی دارد، موجودی توکن های هر پروژه یکی از عوامل تاثیر گذار در تحلیل فاندامنتال آن پروژه در نظر گرفته می شود.

۲- میزان حجم معاملات

عامل اختصاصی دیگر، حجم معاملات است که نه تنها در تحلیل فانندامنتال تاثیر بسزایی دارد، بلکه برای سنجش میزان محبوبیت هر ارز دیجیتال هم از این مهم استفاده می شود. برای این که بتوانیم اطلاعات دقیق به دست آوریم و تحلیلی بی نقصی ارایه دهیم، بهتر است حجم معاملات یک‌ماهه بازار آن ارز را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مناسب ترین منابع موجود برای بررسی این فاکتور، وبسایت coinmarketcap.com است.

۳- میزان بهره وری ماینینگ یا استیکینگ

همچنین نرخ بازگشت سرمایه یا سودآوری را باید یکی دیگر از نکاتی که تحلیل فاندامنتال به آن می پردازد، برشمرد. باتوجه به مقدار هزینه ای که برای استخراج ارز مصرف می شود، می توان قیمت آن را در آینده محاسبه کرد. یعنی اگر برای ماینر هزینه استخراج بالا باشد او دیگر تمایل به ادامه فعالیتش نداشته و در نتیجه قیمت ارز تغییر می کند.

۴- مطالعه وایت پیپر

مطالعه وایت پیپر عامل مهم دیگریست که تحلیلگر فاندامنتال به بررسی آن می پردازد. قبل از اینکه برای خرید و فروش ارزی اقدام کنید، باید اطلاعات کافی درباره برنامه های پروژه به دست آورده و تمامی جوانب فنی آن را بسنجید.

۵- اخبار ، وقایع و رویدادها

مانند دیگر بازارهای مالی وقایع و اخبار هم در بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی ایفا می کنند. مثلاً یکی از مهم ترین رویداد های فاندامنتالی در ارزهای دیجیتال، هاوینگ بیت کوین می باشد. همچنین رویدادها و اخبار خارج از این بازار مثل انتخابات آمریکا می توانند روی آینده یک ارز تأثیر گذارند.

جمع بندی

تحلیل فاندامنتال مانند سایر روش ها، دارای معایب و محاسنی است. از مزایای آن می توان گفت در فهم و درک بازار و تعیین نوسانات قیمت روش بسیار موثری بوده و عوامل تاثیر گذار برای پیش بینی قیمت یک دارایی را هر نظر مورد بررسی قرار می دهد.
و اما از معایب این نوع تحلیل می توان به مطالعه و تحقیق بسیار زیاد، همچنین امکان برداشت اشتباه از این عوامل اشاره نمود. ضمناً برای گرفتن نتیجه بهتر، زمان زیادی را باید صرف این تحلیل کرد و به صبر بیشتری نیاز است که خود به سختی این روش تحلیلی می افزاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا