استیو هانکه: بیت کوین میتواند اقتصاد السالوادور را دچار فروپاشی کند!

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از کوین‌تلگراف، استیو هانکه با انتقاد از اتخاذ بیت‌کوین به عنوان وجه قانونی کشور السالوادور، کارکرد بیت‌کوین در معاملات روزمره را زیر سؤال برد. هانکه که استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جان هاپکینز است، هشدار داد که پذیرش اخیر بیت‌کوین توسط السالوادور به عنوان وجه قانونی این کشور، پتانسیل این را دارد که «اقتصاد را به طول کامل دچار فروپاشی کند».

گفتنی است، استیو هانکه( Steve Hanke) از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۲ به عنوان یک اقتصاددان ارشد در دولت رئیس‌جمهور رونالد ریگان خدمت می‌کرد. هانکه قبلاً بیت‌کوین را به یک دارایی سوداگرانه «با ارزش بنیادی صفر» توصیف کرده بود و در ماه آوریل در توییتر خود نوشت که «رمزارزها آینده پول هستند، اما بیت‌کوین خیر.» این استاد دانشگاه در تاریخ ۱۵ ژوئن در مصاحبه با کیتکو نیوز (Kitco News)، کانال پخش زنده اخبار مالی، اظهار نمود که هودلرهای بیت‌کوین از مناطقی مانند روسیه و چین اکنون می‌توانند السالوادور را برای نقد کردن دارایی‌های خود هدف قرار دهند و اساساً دلار آمریکای این کشور را تخلیه کنند:

وی گفت: «بیت‌کوین پتانسیل فروپاشی کامل اقتصاد را دارد، زیرا تمام دلارهای السالوادور ممکن است تخلیه شود و در این کشور هیچ پولی وجود نداشته باشد. آنها ارز داخلی ندارند.» این اقتصاددان در طول این مصاحبه نمایندگان منتخب السالوادور را که به «قانون بیت‌کوین» رئیس‌جمهور نایب بوکله رأی دادند، «در یک کلمه، احمق» توصیف کرد و عملکرد بیت‌کوین به عنوان یک وجه قانونی در معاملات روزمره را زیر سؤال برد.
«شما نمی‌توانید هزینه تاکسی خود را با یک بیت‌کوین پرداخت کنید. این مسخره است، ۷۰ درصد از مردم السالوادور حتی حساب بانکی ندارند.»

قابل به ذکر است که بانک جی پی مورگان آمریکا (JPMorgan) در تاریخ ۱۱ ژوئن، همین سخنان را اما با لحنی سنجیده‌تر تکرار کرد و اظهار نمود که مشاهده «منافع اقتصادی محسوس در رابطه با اتخاذ بیت‌کوین به عنوان وجه قانونی یک کشور دشوار است و این ممکن است مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را به خطر بیندازد». اما بانک آمریکای مرکزی برای یکپارچه‌سازی اقتصادی (CABEI) با این نظر موافق نیست و روز گذشته اظهار داشت که پذیرش BTC توسط السالوادور خلاقانه است و «فضاها و فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند.» این بانک چندملیتی همچنین بیان داشت که در حال تشکیل یک گروه مشاوره فنی برای کمک به السالوادور در فرآیند گذار خود به استفاده از بیت‌کوین به عنوان پول قانونی است.

پروفسور هانکه حدس زد که واضح است که نیروهای تاریک در السالوادور پشت این تصمیم هستند که می‌خواهند از بیت‌کوین برای دستیابی به دلار آمریکا استفاده کنند. این اقتصاددان همچنین حواله‌های بین‌مرزی به شکل بیت‌کوین را «بی‌معنی» توصیف کرده و معتقد است این دارایی باید بلافاصله به دلار تبدیل شود تا بتوان از آن استفاده کرد.

«اگر یک پیرزن در السالوادور منتظر حواله پول خود باشد و شما بخواهید برای او بیت‌کوین بفرستید چون شدنی است، اما او باید چه کاری انجام دهد؟ او باید برای دریافت دلار به دستگاه خودپرداز مراجعه کند زیرا این تنها راهی است که می‌توانید چیزی خریداری کنید.» با این حال، کسب‌وکارهای موجود در السالوادور موظف به پذیرش بیت‌کوین خواهند بود.

همچنین، دیوید جرارد (David Gerard)، منتقد سرسخت بیت‌کوین و نویسنده کتاب Attack of the 50 Foot Blockchain گمانه زد که چون السالوادور نمی‌تواند دلار آمریکا را چاپ کند، ممکن است پذیرش بیت‌کوین بخشی از اقدام برای تأمین نقدینگی دلار آمریکا با دریافت آن از شهروندان خود برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا