آیا سقوط بازار سهام بر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار خواهد بود؟

آیا سقوط بازار سهام بر قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار خواهد بود؟

سال ۲۰۰۹، سال همزمانی تولد بیت‌کوین و شروع وضعیت گاوی بی‌سابقه بازار سهام ایالات متحده بود، که هنوز هم این بازار گاوی ادامه دارد. با این حال همیشه عواملی هستند که احتمالی برای سقوط بازار ایجاد کنند، و اخیراً این احتمالات بیشتر شده است.

در شرایطی که انگار کووید-۱۹ قصد رفتن ندارد، سهام بازار با سرعت بی‌سابقه‌ای، به دلیل پشتیبانی غیرقابل پیش‌بینی دولتی، در حال افزایش است. اما حالا که اجرای سیاستهای تعدیلی پایان یافته، آیا انتظار برای سقوط بازار سهام موجه است؟

اگر چنین باشد، این اتفاق برای بیت‌کوین خبر خوبی نخواهد بود: اگر سقوط بازار سهام بر بیت‌کوین تاثیر بگذارد، می‌توان ادعا کرد که نشانه‌هایی از ارتباط قوی بین بیت‌کوین و بازار سهام وجود دارد. بنابراین، در صورت سقوط ارزش سهام آمریکا، چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال می‌افتد؟

احتمال سقوط چقدر است؟

اگر فرضاً ارزهای دیجیتال را از تصویر حذف کنیم، احتمال وقوع گما‌نه‌زنی‌ها در مورد سقوط بازار سهام افزایش خواهد یافت. نرخ تورم سهام آمریکا در ماه ژوئن، بیشتر از حد انتظار بود. در این میان، دولت آمریکا اوراق قرضه بیشتری منتشر و بدهی خود را بیشتر کرد، تا جایی که حالا صحبت از افزایش سقف بدهی‌های دولت به میان آمده است.

البته توجیه دولت برای این حرف، تلاش برای نجات بازار به نفع همگان است. اما دولت آمریکا زمانی تصمیم به تزریق نقدینگی به بازار سهام گرفته، که آمار دیگر مانند قیمت سهام ایالات متحده نشان می‌دهد نیازی به ترمیم بازار نیست.

بازارهای املاک و مستقلات ایالات متحده نیز در روند صعودی دارد. بانک مرکزی فدرال قبلاً ابزار نگرانی کرده بودکه سرمایه‌گذاران بی‌پرواتر از قبل شده‌اند، و نشانه این امر کشش بیشتر مردم به سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌ها و ارزهای دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: با استیبل کوین DAI بیشتر آشنا شویم

همه این سرمایه تزریق‌شده به بازار هم روزی پایان خواهند یافت، و به این دلیل است که احتمال سقوط بازار در آینده را بیشتر شده است. Michäel van de Poppe مقاله‌نویس و سرمایه‌گذار تمام‌وقت کوین‌تلگراف، معتقد است که «انتظار یک اصلاح سنگین منطقی است. » و می‌افزاید:

«احتمال سقوط بازار سهام روز به روز افزایش می‌باید، زیرا وقتی بازارها بیش از حد داغ می‌شوند، نه فقط در سهام،  بلکه بازارهای املاک نیز سیگنالهای مشابهی نشان می‌دهند. … بازار در حال گذر از مرحله حبابی است که به دلیل چاپ دیوانه‌وار اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی فدرال ایجاد شده، ودر نتیجه طبقه متوسط تحت‌فشار قرار خواهند گرفت.»

توایا ژانگ مدیر بازاریابی در صرافی AAX، موافق پیش‌بینی سقوط است، اما هنگام پیش‌بینی زمان سقوط محتاط‌تر عمل می‌کند. ژانگ می‌گوید: «با توجه به تداوم افت بازار سهام و قبول این واقعیت که بازار تا حدودی بیش از حد خود ارزش‌گذاری شده است، من فکر میکنم که منطقاً احتمال سقوط بازار سهام زیاد است. هرچند هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً بگوید که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.»

ارتباط بازار ارزهای دیجیتال و بازار سهام تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

یک سوال این است: بهبود اخیر بازار ارزهای دیجیتال و بهبود بازار سهام در مارچ ۲۰۲۰، تا چه اندازه به هم مرتبط بوده‌اند؟ اکثر تحلیلگران بازار سهام، از سرعت و هیجان ترمیم بازار شگفت‌زده شده‌اند.

اما در فضای رمزارزها، داستان تا حدودی متفاوت بود. در نبود هرگونه توضیح اضافی برای سقوط بازار ارزهای دیجیتال، اکثر مردم از این تعجب کردند که روند بیت‌کوین مانند یک سهام رفتار کرده است. از این گذشته، همیشه این فرض وجود دارد که بیت‌کوین ارتباطی به سهام نداشته و مانند پرچینی در برابر دارایی‌های سنتی‌تر مانند سهام و فلزات گرانبها عمل کرده است.

با توجه به تجربه‌های اخیر، تاریخ نشان‌ می‌دهد که اگر بازار سهام در سال ۲۰۲۱ سقوط کند، بازار ارزهای دیجیتال نیز به دنبال آن سقوط خواهد کرد. سناریوی احتمالی دیگر این است که بازار سهام سقوط کند و سرمایه‌گذاران بلافاصله نقدینگی خود را به ارزهای دیجیتال منتقل کنند. اما حتی بدون نگاه به مارچ ۲۰۲۰ هم این امر بعید به نظر می‌رسد. ارزهای دیجیتال هنوز به چشم یک سرمایه ناپایدار دیده می‌شود، سرمایه‌ای که هنوز آزمون خود را در بحرانهای مالی پس نداده است.

با این حال، آنچه پس از سقوط بازار اتفاق می‌افتد، میزان همبستگی بازارها را بیشتر روشن خواهد کرد. اگر اینبار بازارهای سهام بطور خودکار وارد مرحله ترمیم نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟ فرض این سناریو هم منطقی است، چرا که اثر همه‌گیری کرونا هنوز بر بازار مشهود است و نسبت به ماه مارچ گذشته، عدم قطعیت بیشتری در بازار وجود دارد.

در صورت طولانی‌شدن دوره صعودی یا حتی نزولی سهام ایالات متحده، برای بیت‌کوین چه اتفاقی می‌افتد؟

قویترین دلیل برای بحث «عدم ارتباط بیت‌کوین با بازار سهام» این است که، بیت‌کوین چرخه‌های بازار خود را دارد، که نشان می‌دهد حرکت قیمت آن بسیار قوی‌تر از هر نیروی اقتصادی خارجی عمل می‌کند. با بررسی این نگاه، می‌توان حدس زد که با وجود اینکه بازارهای سهام از مارچ ۲۰۲۰ بهبود یافته‌اند، اما به هرحال بیت‌کوین به تنهایی توان رسیدن به اوج تاریخی خود را داشته است.

اما حتی برخلاف نتیجه مدل قابل اتکای STF، قیمتها در تلاشند تا در محدوده‌های قیمتی اخیر خود باقی بمانند. با این وجود، شلوغی‌های کنونی بازار به این معناست که مدل امکان تحقق دارد و در حال حاضر قیمتها نوید می‌دهند که بهبودی قوی در جریان است.

بنابراین حتی اگر آشفتگی بازارهای سهام، باعث هرج و مرج در ارزهای دیجیتال شود، داده‌هایی وجود دارد که پیش‌بینی می‌کند، چرخه‌های بازار بیت‌کوین در نهایت می‌توانند کنترل قیمتها را از سر بگیرند.

نبرد نیروهای مخالف:

اگر سقوط کوتاه‌مدت رخ دهد، مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بیت‌کوین از آسیب در امان خواهد ماند. اگر فرضاً سقوط در سال ۲۰۲۱ رخ دهد، اتفاقات بعدی می‌تواند تبدیل به مبارزه‌ای بین نیروهای چرخه بازار بیت‌کوین و اثرات طولانی رکود اقتصادی شود.

اگر فرضیه اول قوی‌تر از فرضیه دوم باشد، بیت‌کوین به عنوان دارایی امن (در غیاب گزینه‌های دیگر) شناخته خواهد شد. اگر بقیه چیزها نزول کنند، بیت‌کوین تنها نیاز دارد تا ارزش خود را حذف کند تا سرمایه‌گذاران جذب شوند. اما حالا فرض کنیم که بیت کوین بتواند از تاثیرات رکود بازار جان سالم بدر برد. در این صورت بیت‌کوین می‌تواند تبدیل به یکی از تنها دارایی‌هایی شود، که می‌تواند در دوران رکود هم بازده داشته باشد.

شان راچ، بنیانگذار شرکت خدمات غیرانتفاعی بلاکچین hi، معتقد است که رمزارزها در نهایت به یک دارایی جذاب برای جویندگان بزرگ تبدیل خواهد شد. راچ می‌گوید: « نارضایتی روزافزون از سیستم مالی و همچنین سابقه ارزهای فیات، نشان می‌دهد که یافتن جایگزین، اتفاق مثبتی برای رشد بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود.»

در همین حال ماتی گرینسپن، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مشاوره‌ای Quantum Economics،  به کوین‌تلگراف گفت: «در تاریخچه کوتاه ارزهای دیجیتالی،  بازار توکنها تا حد زیادی در راستای سایر داراییهای سنتی حرکت کرده است. بازار ارزهای دیجیتال واکنش بسیار خوبی نسبت به چاپ پول بانک مرکزی نشان می‌دهد. با این حال ارزهای دیجیتال در مراحل توسعه اولیه هستند و فضای زیادی برای رشد وجود دارد. بنابراین اگر بازار سهام حتی به بالاترین اوج خود برسد،  بعید می‌دانم که تاثیر ثابتی بر ارزهای دیجیتال بگذارد.»

در پایان، شایان ذکر است که سقوط‌های بازار، یک اتفاق کوتاه‌مدت هستند. آنها ممکن است فشار زیادی وارد کنند، اما در چشم‌انداز بلند‌مدت همه چیز جالب‌تر خواهد شد.

منبع: cointelegraph.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا