آموزش تحلیل تکنیکال؛ الگوی دوقلو Double Top & Bottom

آموزش تحلیل تکنیکال؛ الگوی بازگشتی double top و double bottom

در این آموزش قصد داریم شما را با دو الگوی قیمتی Double Top و Double Bottom که در ایران به اسم الگوهای دوقلو شناخته می شوند آشنا کنیم. این الگو ها از نوع الگوهای برگشتی یا Reversal بوده و از جمله سیگنال های تغییر جهت قیمت محسوب می شوند.
منظور از الگوی برگشتی این است که هنگامی این الگو شکل می گیرد که به طور مثال یک روند قیمتی نزولی پس از ورود به این الگو تغییر جهت داده و مسیر صعودی پیدا کند. معامله گران برای یافتن این الگو ها به دنبال نقاط حمایتی و مقاوتی می باشند که قیمت پس از دو مرتبه برخورد، موفق به عبور از آن نگردد.

الگوی دوقلو Double Bottom

الگوی double bottom

در این مثال ما جفت ارز TRX/USDT را بررسی می کنیم. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید قیمت ترون از نقطه A، یعنی ۰٫۰۲۶۶۰ دلار تا قیمت ۰٫۰۲۵۰۰ دلار نزول کرده است. پس از اولین برخورد (نقطه ۱) تغییر جهت داده و تا نقطه ۲ نیز رسیده است. در الگو های دوقلو این نقطه را خط گردن یا Neckline می نامند.
اتفاق بعدی در این الگو برخورد مجدد قیمت در محدوده ۰٫۰۲۵۰۰ دلار می باشد (نقطه ۳). در اینجا قیمت مجدداً تغییر جهت داده و به سمت بالا می رود. بعد از اینکه قیمت توانست خط گردن را رد کند و یک روند صعودی را تشکیل بدهد، الگوی ما تکمیل شده است.

تفاوت دو الگوی Double Top و Double Bottom

در مثال بالا ما الگوی Double Bottom را دیدیم که یک الگوی صعودی یا Bullish Pattern بوده و ساده ترین راه شناسایی آن شکل W مانندی است که به خود می گیرد. اما در الگوی Double Top این روند دقیقاً عکس الگوی پیشین است که پس از یک صعود قیمتی انتظار شکل گیری آن می رود. این الگو برخلاف مورد پیشین به ما نوید یک روند نزولی را داده و به همین خاطر است که از آن به عنوان یک Bearish Pattern یا الگوی نزولی یاد می شود. از دیگر روش های شناسایی این الگو شکل ظاهری آن است که شبیه حرف M می باشد.

تفاوت الگوی double top و double bottom

طریقه معامله در الگوی دوقلو:

معامله گران پس از تکمیل الگو، یعنی زمانی که دو برخورد با خط حمایتی صورت گرفته و خط گردن شکسته شده است به بازار ورود می کنند. همچنین بهترین شرایط ورود معامله گر PullBack بوده که در واقع قیمت پس از گذر از این نقطه مقاومتی تجربه می کند.

طریقه معامله در الگوی دوقلو

اهداف قیمتی (T/P):

در الگوهای دوقلو انتظار می رود که روند بازگشتی به اندازه اختلاف قیمت بین نقطه حمایت تا نقطه خط گردن، صعود یا نزول را تجربه کند. همانطور این مثال مشاهده می کنید، اختلاف قیمت در این محدوده ۰٫۰۰۰۷۰ دلار بوده و رشد قیمتی هم دقیقاً به همین اندازه صعود داشته است (از ۰٫۰۲۵۷۰ تا ۰٫۰۲۶۴۰).

اهداف قیمتی یا t/p در الگوی دوقلو

نکات مهم:

– برخورد اول و دوم الزاما در یک نقطه مشخص صورت نمی گیرند و می توانند تا حد خیلی کمی اختلاف قیمتی داشته باشند.
– به احتمال ۹۰ درصد قیمت پس از عبور از نقطه خط گردن اصلاح قیمتی یا Pull Back را تجربه می کند.
– الگو تنها زمانی تأیید می شود که تمامی مراحل آن کامل شده و روند، به هدف قیمتی خود رسیده باشد.

مشاهده آموزش در Tradingview

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا