کدامیک برای نگهداری مناسب تر است؟ کیف پول یا بایننس

کدام یک برای نگهداری مناسب تر است؟ کیف پول یا بایننس

انتخاب محل مناسب برای نگهداری ارزهای دیجیتال همواره از مهم ترین دغدغه های هولدرها بوده است. معامله گران حرفه ای که در صرافی تبدیل های خود را انجام می دهند، اغلب مردد هستند که کوین های خود را در همان صرافی بایننس با توجه به مخاطرات آن نگه دارند یا کارمزدهای انتقال را پذیرفته و به کیف پول منتقل کنند؟ با ما همراه باشید تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم.

صرافی بایننس، مبدأ اغلب معامله گران ایرانی برای تبدیل تتر به رمزارزهای دلخواه است. بسیاری از موارد به قصد تریدهای کوتاه مدت، این سکه‌های با ارزش در کیف پول همان باقی مانده و در موقعیت مناسب مجدداً به تتر تبدیل می شوند. اما معامله گری که قصد دارد بر فرض بیت کوین خریداری شده را تا ماه ها نگه دارد، چرا باید خطرات نگهداری یک صرافی را متحمل شود؟ شاید اول باید به سوال پاسخ دهیم، نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی ها چه خطراتی در پی دارد؟

خطرات نگهداری ارز در بایننس

خطر گریبان گیر شدن تحریم های آمریکا: این مورد که مختص هموطنان عزیز ماست، جدی ترین خطر نگهداری رمزارزها در صرافی های مثل بایننس است. علیرغم راه های فراوان برای پیشگیری از لو رفتن (استفاده از ابزار تغییر آی‌پی)، احتمال شناسایی شدن هرگز به صفر نمی رسد. دلایلی همچون فراموشی کاربران برای روشن کردن این ابزارها یا حجم تراکنش بیش از حد معمول بارها باعث شده این صرافی ها به طور ناگهانی درخواست احراز هویت کرده و کاربر را وحشت زده کنند.

⚠️ خطر هک شدن صرافی: این مورد که کمتر اتفاق افتاده، اتفاقاً کاربران سراسر جهان را تهدید می کند. طبیعیست که همیشه سارق به دنبال حجم بالایی پول برای سرقت می گردد. برای یک دزد اینترنتی یا به عبارتی دیگر هکر کلاه سیاه، کجا بهتر از کیف پول های صرافی های بزرگ مثل بایننس؟ صرافی های زیادی در طول تاریخ کوتاه ارزهای دیجیتال هک شده و در موارد بسیاری از پرداخت خسارت های وارده شده به کاربران عاجز بوده اند که خود می تواند باعث گردد از دپوی این سکه های با ارزش در آن ها خودداری کنید.

پس دلیل اصرار بسیاری از افراد برای نگهداری ارزهای دیجیتال در همان صرافی مبدأ چیست؟

پاسخ ساده است، کارمزد withdrawl و همچنین کارمزد بازگشت این وجوه به صرافی که باید به شبکه بومی آن رمزارز بپردازند. برای مثال در همین دوره یک هفته ای پرنوسان، بسیاری از افراد برای ارسال بیت کوین یا اتریوم های خود به کیف پول صرافی، مجبور به پرداخت کارمزدهای حتی بیش از ۱۰ دلار شده اند. کما اینکه همین افراد هنگام برداشت از صرافی هم کارمزد قابل توجه ای داده بودند.

حال که به خوبی با مشکلات نگهداری یا انتقال رمزارزها آشنا شدید، وقت بررسی پرسش اصلی است، چطور می توان نه استرس نگهداری تحمل کرد و نه کارمزد فضایی برای انتقال پرداخت کرد؟

برای تعدادی از رمزارزها مشخص است، بر فرض انتقال ترون از بایننس به کیف پول تنها یک واحد کارمزد داشته که تنها دو سنت قیمت دارد. اما برای انتقال رمزارزهایی پر هزینه مانند بیت کوین یا اتریوم، بهترین راه حل استفاده از شبکه های موازی است. با توجه به محبوبیت کیف پول تراست والت و صرافی بایننس بین کاربران ایرانی، ما در این مقاله پیشنهاد شبکه ای موازی مابین این دو پلتفرم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شبکه موازی بایننس چین (Binance Chain) یا بلاکچین بایننس کوین:

این شبکه که بلاکچین بومی بایننس کوین (BNB) است، گذشته از توکن اصلی آن می توانید ارزهای دیجیتال بسیاری را نگهداری کنید. در واقع می توان گفت صرافی بایننس، توکن هایی روی شبکه خود با پشتوانه صد در صدی رمزارز اصلی ساخته که انتقال آن را برای کسانی صرفاً قصد هولد کردن دارند، بسیار ارزان تر کند.

این توکن ها چیزی شبیه یک استیبل کوین، منتها با پشتوانه ارزهای دیجیتال هستند و ارزش هر واحد آنان دقیقاً با کوین اصلی برابر است. تنها تفاوت فاحش بین این توکن ها با نمونه اصلی که برای انتقال مجدد آنان به صرافی، می بایست مقداری بایننس کوین در کیف پول خود داشته باشید تا هزینه های کارمزد انتقال را پوشش دهد.

برای روشن تر شدن مسئله به این مثال دقت کنید:

کاربری را فرض کنید که قصد دارد یک واحد بیت کوین خریداری کرده تا رسیدن به قیمت خاصی، آن را نگه دارد. همچنین با توجه خطرات نگهداری آن در کیف پول صرافی، تصمیم به انتقال آن به کیف پول شخصی تراست والت خود گرفته است. این شخص پس انتقال بین کوین خود، برای بازگشت مجدد آن به صرافی به قصد فروش، مجبور به پرداخت چیزی حدود ۱۳ دلار کارمزد خواهد شد. در صورتی اگر از شبکه موازی بایننس چین استفاده می کرد، برای بازگشت آن تنها ۰٫۰۰۰۳۷۵ واحد بایننس کوین معادل یک سنت پرداخت می کرد!

گذشته از بیت کوین، این شبکه همچنین پذیرای رمزارزهای محبوبی همچون اتریوم، بیت کوین کش، ریپل، چین لینک، پولداکات، کاردانو، تزوس و بسیاری مورد دیگر هم بوده که اتفاقاً کارمزد انتقال همه آنان، چیزی مشابه با مثال نامبرده است. مزیت استفاده از این شبکه تنها به ارزان شدن کارمزدها ختم نشده و قابلیت استفاده از صرافی غیرمتمرکز بایننس (Binance DEX) در داخل کیف پول تراست والت را نیز باید به آن افزود که در مقاله ای مجزا، مفصل به آن خواهیم پرداخت.

نکته مهم: آدرس های این شبکه موازی مانند آدرس بایننس کوین بوده و قابلیت ارسال مستقیم به شبکه اصلی را ندارند. لذا در صورت نیاز به پرداخت به شبکه اصلی، نخست می بایست کوین ها به صرافی منتقل کرده، سپس اقدام به پرداخت نمایید. هرگونه پرداخت از این شبکه به آدرس های شبکه اصلی، می تواند منجر به از دست رفتن کل موجودی ارسال شده شود!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا