با کوین های خصوصی بیشتر آشنا شوید

با کوین های خصوصی بیشتر آشنا شوید

کوین های خصوصی همواره بخش جدایی ناپذیر دنیای ارزهای دیجیتال بوده‌اند. این بخش از بازار که رشد چشمگیری را در کنار سایرین تجربه کرده است، بنا بر تضاد ذاتی آنان با قوانین مالی سنتی هیچگاه مورد توجه رسانه ها قرار نمی‌گیرند. با ما همراه باشید تا با ذات این نوع رمزارزها و بهترین‌های آنان بیشتر آشنا شوید.

کوین های خصوصی (Privacy Coins)، به دسته از رمزارزها اطلاق می شود که سعی می کنند تراکنش ها و طبعاً آدرس های صاحبان کیف پول ها را کاملاً پنهان نگه دارند. اگرچه در تراکنش های بیت کوین هم کاربر می‌تواند هویت واقعی خود را مخفی نگه دارد، اما هرگز قادر نیست از دسترسی دیگران به آدرس والت خود جلوگیری کند.

طراحی شبکه بیت کوین به گونه‌ای است که هر کس را قادر به دسترسی به تراکنش های شبکه می‌کند که با توجه به قوانین احراز هویت اغلب صرافی ها، بالاخره ردی برای پیگیری تراکنش و صاحب رمزارز باقی می گذارد. تفاوت پرایوسی کوین ها دقیقاً از همین نقطه آغاز می‌شود!

پرایوسی کوین ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از ارسال وجه، آدرس مبدأ و مقصد به صورت رمزنگاری شده در اکسپلورر شبکه نمایش داده شده و عملاً به جز ارسال کننده و دریافت کننده، هیچ کس دسترسی به آدرس واقعی آنان نداشته باشد. پیچیدگی روال رمزنگاری این آدرس ها به حدی زیاد است که حتی سازمان امنیتی آمریکا پس از مدت ها تلاش علیه مونرو، هنوز قادر به نفوذ به آن نبوده و به جهت حفظ حیثیت خود صرفاً به اخبار دروغین اکتفا کرده است.

و اما چرا پرایوسی کوین ها دارای محبوبیت هستند؟

همه چیز به هدف اصلی ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین و ارزهای دیجیتال باز می‌گردد. هدف از خلق این اکوسیستم بیش از هر چیز دیگری، پیشنهاد راهی جایگزین برای داد و ستدهای مالی جهانیان بوده است. راهی که هر انسان در هر کجای جهان، بدون ترس از نظارت دولت ها و عواقب آن به راحتی تراکنش های خود را به انجام برساند.

اما با توجه مقاومت فوری سیستم مالی سنتی با ایجاد قوانین سختگیرانه علیه ارزهای دیجیتال، حفظ حریم خصوصی کمی دشوار شد. به عنوان پاسخی قاطع علیه این مقاومت، پرایوسی کوین ها با پرچمداری مونرو اعلام وجود کرده و تا امروز توانسته‌اند به اصل مهم حریم خصوصی کاربران پایبند باشند. شاید بی دلیل نباشد که بسیاری رمزارز مونرو را نیز ساخته دست ساتوشی ناکاموتو با هدف پوشش دادن به نقطه ضعف های بیت کوین می دانند!

و اما محبوب ترین پرایوسی کوین ها کدامند؟

در حال حاضر در فهرست بهترین و محبوب ترین کوین های خصوصی مونرو (XMR)، زی‌کش (ZEC)، دش (DASH)، ورج (XVG)، هورایزن (ZEN) و بیم (BEAM) حضور دارند که به ترتیب در رتبه های ۱۴ ام، ۳۸ ام، ۳۱ ام، ۹۵ ام، ۹۲ ام و ۳۸۲ ام از نظر حجم بازار قرار گرفته اند.

لیست کامل کوین های خصوصی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا