اخطار FCA به سلبریتی‌هایی مانند کیم کارداشیان بابت پامپ برخی رمزارزها!

ترجمه اختصاصی کوین‌گراف به نقل از گاردین؛ اداره ناظر امور مالی (FCA) انگلستان در مورد خطرات خرید دارایی‌های دیجیتالی پامپ‌شده توسط اینفلوئنسرهایی مانند کیم کارداشیان هشدار داد و گفت: «مردمی که درک چندانی از خطرات اینکار ندارند، بخاطر FOMO (ترس جا ماندن از وقایع جاری) در ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

در این اخطار، که به نظر می‌رسد مخاطب آن بیشتر سرمایه‌گذاران جوان باشند، در مورد تاثیرات تبلیغات گزاف دارایی‌های دیجیتالی، خصوصاً تبلیغ پروژه‌های جعلی رمزنگاری توسط افراد مشهور هشدار داد.

روز دوشنبه چارلز رندل رئیس FCA، برای سمپوزیوم بین‌المللی کمبریج در زمینه جرایم اقتصادی سخنرانی کرد و گفت: «هیاهوی بازار ارزهای دیجیتال باعث FOMO در مشتریانی که درک کمی از ریسکهای سرمایه‌گذاری دارند می‌شود.

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک: آقای پامپ و دامپ!

افراد زیادی با توهم یک‌شبه ثروتمند‌شدن، پس‌انداز خود را در حباب‌ بازار ارزدیجیتال از دست دادند. بسیاری از این حباب‌ها کار اینفلوئنسرهای محبوب مردم هستند که حاضرند اعتماد طرفداران خود را به پول بفروشند.»

به گفته راندل، افراد فریب‌خورده بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که بازار ارزدیجیتال تحت نظارت است. وی تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتالی نظارت مالی ندارد و در صورت از بین رفتن سرمایه، برنامه‌ای برای جبران ضرر وجود نخواهد داشت.

راندل با تکرار هشدار FCA تاکید کرد: «اگر دارایی‌های دیجیتالی را خریداری کردید، باید برای احتمال از دست دادن همه پول خود آماده باشید.»

راندل در سخنرانی خود از ستاره تلویزیون آمریکایی، کیم کارداشیان وست نام برد. کیم کارداشیان اوایل امسال بخاطر تبلیغ پولی یک ارز رمزنگاری به نام Ethereum Max، در استوری اینستاگرام خود بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. با اینکه در استوری هشتگ تبلیغات گذاشته شده بود، اما راندل اشاره کرد که کارداشیان با این تبلیغ برای مخاطبان خود روشن نمی‌کند که رمزارز تبلیغ‌شده تنها یک ماه عمر دارد.

او اضافه کرد: «البته، من نمی‌توانم بگویم که این رمزارز یک کلاهبرداری است یا خیر. اما معمولاً کلاهبرداران هستند که برای تبلیغ توکنهای جدید خود در پرده ای از حدس و گمان، متوسل به تبلیغات اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. برخی از اینفلوئنسرها توکنهایی را تبلیغ می‌کنند که بعداً مشخص می‌شود اصلاً وجود ندارند!»

نیاز بازار به اقدامات نظارتی:

رندال خواستار نظارتی پرقدرت بر مدیریت تبلیغات آنلاین دارایی‌های رمزنگاری، برای مقابله با سیل «محتوای مشکلساز» شد. او گفت که وقتی مصرف‌کنندگان و افراد آسیب‌پذیر آینده مالی خود را به کلاهبرداران می‌سپارند، برای دستگاه‌های نظارتی دشوار است که اقدامی در اینباره انجام ندهند.

در حال حاضر حدود ۲٫۳ میلیون نفر سرمایه‌‌گذار دارایی رمزنگاری در انگلستان وجود دارد. ۱۴% از آنها برای سرمایه‌گذاری از کارت اعتباری استفاده کرده‌اند، که آنها را در معرض ضرر مالی بیشتر قرار می‌دهد.

رندال اضافه کرد که تصمیم‌گیری در مورد تنظیم مقررات ساده نیست و می‌تواند منجر به مشروعیت بخشیدن به ارزهای دیجیتال یا ایجاد احساس کاذب امنیت در کاربران شود: «آیا دخالت FCA موجب تائید بازار، و ایجاد امنیت و انتظارات کاذب در مصرف‌کنندگان می‌گردد؟»

او می‌پذیرد که تدوین مقررات مناسب، نیازمند تفکر و دقت زیادی است. اما در عین حال FCA باید اختیاراتی برای توقف تبلیغات گمراه‌کننده داشته باشد، حتی اگر مستقیماً بر آنها نظارت نکند. FCA منتظر است تا خزانه‌داری، پس از برگزاری جلسه برای بررسی این مشکلات در سال گذشته، توصیه‌های خود را منتشر کند.

به نظر می‌رسد که رندال از طرح پیشنهادی کمیته Basel برای نظارت بر بانک‌ها، که متشکل از تنظیم‌کننده‌های اصلی جهانی است، حمایت می‌کند.

این طرح پیشنهادی بانکها را مجبور می‌کندکه اگر می‌خواهند در حوزه دارایی‌های دیجیتالی فعالیت کنند، باید تا برای جبران ضررهای احتمالی، ۱۰۰% سرمایه اولیه را ذخیره کنند. این پیشنهاد به منظور جلوگیری از به خطر افتادن کل سیستم مالی جهانی، در صورت سقوط ناگهانی ارزش ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین ارائه شده است.

وی افزود: «یافتن تعادل میان مقررات مناسب برای حفاظت از مشتریان و بازارها، و همچنین تشویق ایده‌های جدید و مفید در این زمینه، ضروری است.»

منبع: theguardian.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا